Paradiset återuppstår: “Budade det jag hade”

Paradiset lever vidare. Grundaren Johannes Cullberg köper tillbaka varumärket och ska bland annat utveckla en produktlinje med fokus på hälsa.
– Att släppa hela min potentiella framtid vore fruktansvärt, säger han.

Den 23 mars gick hälsokedjan Paradiset, med fyra butiker i Stockholmsområdet, i konkurs. Men nu är det klart att Johannes Cullberg köper tillbaka varumärket.

– Det känns skönt att det är klart. Det har varit en galen period, säger han.

Grundaren har ända sedan konkursen hela tiden varit på det klara med att han vill köpa tillbaka varumärket.

– Jag har jobbat med att bygga upp bolaget i sex år, investerat alla mina pengar i det och hela min potentiella framtid ligger i Paradiset, så det vore fruktansvärt om jag behövde släppa varumärket ifrån mig.

Men det fanns flera intressenter. Enligt Johannes Cullberg kom ett antal sena bud.

– Jag budade det jag hade och till slut fick jag det. Men jag hade inte kunnat gå högre, säger han utan att avslöja den slutgiltiga köpeskillingen.

Så vad ska han då göra med Paradiset?

Fortsätta på den inslagna vägen med att bli ett varumärke och grossist snarare än driva butiker.

– Vi ska utveckla en linje med riktigt bra produkter med fokus på hållbar hälsa. Det handlar om To Go-produkter, hälsoprodukter för kolonial och produkter som är bra för immunförsvaret. Innan konkursen fanns ett 20-tal produkter ute, ytterligare 40 i pipen. Men målet är att vi på sikt ska ha över 100 Private Label-produkter som säljs i dagligvarubutiker.

Men den egna butikssatsningen är över?

– Det förs förhandlingar om den ursprungliga butiken på Söder, där några kollegor till mig vill driva den som franchise. Om det går i lås vore det en bra lösning, och då ska vi skapa Europas bästa butik där kunderna kan uppleva varumärket. Men vi får se var det landar.

Johannes Cullberg är ensam finansiär i köpet, utan externa partner. Då är det, som han själv uttrycker det, lättare att ha kontroll över verksamheten.

– Att expandera kostade mycket pengar och mitt engagemang blev utspätt under resans gång eftersom jag inte hade samma möjlighet att ha kontroll över viktiga beslut. Där vill jag inte hamna igen.

Samtidigt utesluter han inte partnerskap i framtiden.

Flera leverantörer kommer att förlora pengar i konkursen. Känner du att ditt förtroende är stukat hos dem?

– Nej, faktiskt inte. Vi har haft en bra dialog under hela processen och alltid gjort rätt för oss, även om det varit tufft med marginalerna. Men vi har fått oväntat starkt stöd under den här svåra tiden.

När Paradisets verksamhet är igång igen kan Johannes Cullberg inte svara på i nuläget. Men han räknar med att finnas i butikshyllorna senast under nästa år.

– Målet är att komma igång så snabbt som möjligt, men först ska vi hitta de bästa leverantörerna och producenterna för våra produkter.

 

Foto: Kate Gabor.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Värdekedjan

Räkfisket tappar MSC-märkningen: “Det är komplext”

Från och med den 25 april är räkfisket i Skagerak, Kattegatt och Norskarännan suspenderat från MSC. Det innebär att det inte längre kommer att vara möjligt att köpa färska MSC-certifierade räkor i Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.