20 apr

Trendseminarium 2021

Seminarium Stockholm

Nya navigeringsmönster – hur klarar branschen & konsumenterna alla krav?
Coronapandemin skapar nya mönster och förändrar våra liv. Konsumenterna navigerar på ett nytt sätt när de ska tänka, planera, odla, handla, laga och äta mat. Detta ger livsmedelsbranschen nya möjligheter och utmaningar. På årets TRENDwebinarium ger ett sällan skådat gäng med skickliga föreläsare en effektiv uppgradering av nödvändig kunskap inför framtiden.

KL 9:00 Välkomna

Dagens moderator Ingela Stenson, chefredaktör Livsmedel i fokus

Tre trendspanare om livsmedelsbranschens förändrade navigeringsmönster, vilka trender gäller framöver?

Lovisa Madås, omvärldsanalytiker, kommunikationskonsult och grundare av AGFO
Edward Boëthius, Senior Consultant and Head of Insight & Strategy, United Minds
Johan Kaij, Senior advisor, Marketing Clinic

Var kommer vi ifrån? Åren som formade Sverige

Magnus Västerbro, författare och journalist

Varför ändrar inte konsumenterna sina levnadsvanor för hälsa och miljö/klimat? Varför händer det så lite?

Kajsa Lindström, tjänstedesigner & medgrundare, Beteendelabbet

Kl 10:30 kaffe paus

25 år med GMO – hur ser framtidens foodtech ut och vad behöver branschen?

Carl-Johan Lagerkvist, professor, SLU

Food Tech – från startup till scaleup. Krockar naturlighetstrenden med tekniken?

Johan Jörgensen, grundare, Sweden Food Tech

Det regnar forskningspengar över mat och livsmedel – vad blir resultatet?

Ingrid Petersson, generaldirektör, Formas

Lyckad produktutveckling – vilka är framgångsfaktorerna och hemligheterna?

Carina Hanson, VD, Estrella
Cecilia Isaksson Sajland, innovationsdirektör, Orkla Sverige

Smaken i fokus: Mischas berömda näsa har tagit henne långt

Mischa Billing, sommelier, lektor vid Grythyttan/Örebro universitet

12:00-13:00 lunch

Tracking – konsumenternas kunskaper och attityder, preferenser och val