14 okt

Trendseminarium

Seminarium Stockholm

Årets seminarium har tema förändring och belyser trender i hela kedjan – om hållbarhet inom jordbruket, vad som skapar framgångsrika produktinnovationer och affärer, vart dagligvaruhandeln är på väg och om nya sätt att kommunicera.

Anmälan

Vad är det som pågår och hur blir det framöver? Sällan har det varit så svårt att spana i trenderna och aldrig har det varit viktigare att ha koll. Varför dör så många produktinnovationer? Kommer e-handeln att bli lönsam? Är jordbruket på väg att bli hållbart? Blir livsmedelsstrategin en succé?

Dagen innehåller en bred genomlysning av trendimpulserna/ trendströmningarna både inifrån branschen och utifrån via samhällsperspektivet. En omistlig kunskapsuppdatering för alla som jobbar i livsmedelsbranschen.

09.10 Samling och fika

09.40 Välkommen och introduktion, moderator
Ingela Stenson, chefredaktör tidningen Livsmedel i fokus, omvärldsanalytiker

En färsk trendspaning om budskapen i matdebatten som blir alltmer motsägande och konsumenternas beteende som är allt svårare att förutse. Vi ser missuppfattningar och motreaktioner, hållbarhetsmärkningar i absurdum, teknik som hjälper oss att sluta med teknik och ökad förvirring hos konsumenterna.
Edward Boëthius, senior consultant och Ingela Stenson, United Minds

Från produktfokus till syftesdriven helhetsupplevelse.
Sofia Svahn, kommunikationschef, Löfbergs

Handelstrender – vart är handeln på väg? När blir e-handeln lönsam? Hur handlar konsumenter framöver? Fakta och diskussion.
Jonas Arnberg, vd, HUI
Carl-Fredrik Teder,
detaljhandelsanalytiker, PostNord

Framgångsfaktorer för produktinnovationer inom FoodService.
Marie Malmqvist, chef kategori och inköp Broadline, Menigo

Vem sätter agendan för vad vi ska äta nu? EAT, WWF eller Livsmedelsverket?
Anna Richert, matexpert, WWF, Annica Sohlström, generaldirektör, Livsmedelsverket, Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig, Livsmedelsföretagen, Emelie E Hansson, hållbarhetsstrateg, ICA och Ulf Sonesson, forskningschef, RISE 

12.10 Lunch

Fullkornets återkomst. Nya insikter från stor nordisk undersökning.
Malin Eriksson, consumer insight manager, Lantmännen

Ett jordbruk i förändring – regenerativt jordbruk istället för industriell inriktning?
Märta Jansdotter, vd, Gröna Gårdar

Heta konsumenttrender – hjälper eller stjälper de svenska livsmedel?
Carl Eckerdal, chefekonom, Livsmedelsföretagaen

Framgångsrika produktinnovationer – framgångsfaktorer och lärdomar från dagligvarubranschen.
Katarina Jerndahl, managing director och Miranda Schüler, junior consultant, Marketing Clinic

Hur trendig är livsmedelsstrategin, blir det någon succé? Vilka är hoten och möjligheterna?
TBA, LRF
Anna Fager Persson, kommunikationschef, Svensk Dagligvaruhandel
Marie Rydén, näringspolitisk expert, Livsmedelsföretagen

Avslutande paneldiskussion.

16.20 Summering – avslut – mingel

Med reservation för ändringar. 

Eventinfo

Pris:
3 900 kr medlem i LivsmedelsFöreningen
3 500 kr medföljande kollega (om medlem)
4 900 kr ej medlem
500 kr Student
Moms tillkommer

#trendseminarium2020

Anmäl dig till Trendseminariet

Alla är välkomna till våra event men som medlem får du alltid rabatt på anmälningsavgiften. Är du inte medlem kan du bli det direkt här på hemsidan.

Anmäl mig

Du kanske också är intresserad av

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem