20 apr
Trendseminarium 2021
Seminarium Stockholm

Nya navigeringsmönster – hur klarar branschen & konsumenterna alla krav?
Coronapandemin skapar nya mönster och förändrar våra liv. Konsumenterna navigerar på ett nytt sätt när de ska tänka, planera, odla, handla, laga och äta mat. Detta ger livsmedelsbranschen nya möjligheter och utmaningar. På årets TRENDwebinarium ger ett sällan skådat gäng med skickliga föreläsare en effektiv uppgradering av nödvändig kunskap inför framtiden.
KL 9:00 Välkomna
Dagens moderator Ingela Stenson, chefredaktör Livsmedel i fokus
Tre trendspanare om livsmedelsbranschens förändrade navigeringsmönster, vilka trender gäller framöver?
Lovisa Madås, omvärldsanalytiker, kommunikationskonsult och grundare av AGFO
Edward Boëthius, Senior Consultant and Head of Insight & Strategy, United Minds
Johan Kaij, Senior advisor, Marketing Clinic
Var kommer vi ifrån? Åren som formade Sverige
Magnus Västerbro, författare och journalist
Varför ändrar inte konsumenterna sina levnadsvanor för hälsa och miljö/klimat? Varför händer det så lite?
Kajsa Lindström, tjänstedesigner & medgrundare, Beteendelabbet
Kl 10:30 kaffe paus
25 år med GMO – hur ser framtidens foodtech ut och vad behöver branschen?
Carl-Johan Lagerkvist, professor, SLU
Food Tech – från startup till scaleup. Krockar naturlighetstrenden med tekniken?
Johan Jörgensen, grundare, Sweden Food Tech
Det regnar forskningspengar över mat och livsmedel – vad blir resultatet?
Ingrid Petersson, generaldirektör, Formas
Lyckad produktutveckling – vilka är framgångsfaktorerna och hemligheterna?
Carina Hanson, VD, Estrella
Cecilia Isaksson Sajland, innovationsdirektör, Orkla Sverige
Smaken i fokus: Mischas berömda näsa har tagit henne långt
Mischa Billing, sommelier, lektor vid Grythyttan/Örebro universitet
12:00-13:00 lunch
Tracking – konsumenternas kunskaper och attityder, preferenser och val