16 feb–16 feb

Trendseminarium – Trendkoll

Seminarium Hybrid, Stockholm

Skaffa dig trendkoll!

Kriserna avlöser varandra och påverkar matvanor och beteenden. Hur ser de förändrade konsumtionsmönstren ut – blir det bara fokus på lågpris och ekonomitänk eller finns det plats för hållbarhet, ekologi och innovativa produkter i konsumentens medvetande? Växer den prisvärda, kloka, hållbara maten eller är det snacks och skräpmat som ökar som tröstande snuttefilt i bistra tider?

Det blir paneldebatter och inspirerande case från branschen. Livsmedelsföretagen presenterar sin nya konjunkturrapport och vi får en första inblick i vad vår nya regering har för syn på branschens behov och möjligheter.

Några av talarna:

Program

Vad står den nya regeringen för och vad gäller för den allt viktigare svenska livsmedelsproduktionen?
Dan Ericsson, statssekreterare, Regeringskansliet

Hur allvarligt är läget? Och hur blir 2023 för Svenska livsmedelsproducenter?
Carl Eckerdal, chefekonom, Livsmedelsföretagen

Inflationens påverkan på dagligvaruhandeln
Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel

I huvudet på en ledarskribent – jordbrukets förutsättningar och framtid, vem behöver göra vad för att det ska bli bra?
Edvard Hollertz, Opinionsredaktör, ATL

Möjligheterna är enorma men stryper lågkonjunktur och dålig lönsamhet en svensk framgångssaga? Eller är det brist på fantasi, utbildning och vilja?
Marie Gidlund, verksamhetsledare, Sweden Food Arena & Charlotte Eklund Jonsson, forsknings- & affärsutvecklare, RISE

Trenderna som formar maten, männsikorna och samhället. Ridderheimsrapporten no6.
Magnus Kempe, Director Retail and Finance, Kairos Future
Karolina Szczepanska, Marketing Manager Ridderheims, Atria Sverige  

Hur skall man agera i den pågående transformationen av livsmedelsindustrin?
Mathias Dyberg, vd, Elvenite

Hur ska livsmedelskedjan bli mer konkurrens och motståndskraftig?
Paneldiskussion
Anna Karin Hatt, vd, LRF
Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel
Björn Hellman, vd, Livsmedelsföretagen

Vad händer i handeln – nuläge och hur ser framtiden ut?
Emma Hernell, vd, HUI

Problemcentrering för att utveckla de kioskvältande hållbarhetslösningarna.
Maria Smith, generalsekreterare, Axfoundation

I ICA:S kikare – vad är utmaningarna nu och i framtiden?
Sofia Steinwall, chef innovation & konceptutveckling, ICA Sverige

Hållbarhet och lönsamhet, lokalt och globalt – hur får man det att funka?
Jonas Holfve, sverigechef, Nestlé

Hur klarar ni prisökningarna? Och orkar konsumenten med prisökningarna?
Paneldiskussion
Patrick Axzell, CEO, Orkla Confectionery & Snacks Sverige

Jonas Holfve, sverigechef, Nestlé
Gerhard Bley, vd, Norrmejerier
Henrik Åström, kommersiell direktör, vice vd, Spendrups

 

Till vårt årliga Trendseminarium samlar vi de mest spännande experterna från branschen, de som har örnkoll på utveckling och trender och de ger oss sin syn på läget och framtiden för livsmedelsföretag, handel, jordbruk, hållbarhet, hälsa, foodtech och forskning. Det blir ett koncentrat av insikter, paketerat av och med Livsmedel i fokus.

Du kommer garanterat att få nya insikter!

 



Partner