Fazer Kvarn fick Livsmedelspriset 2020 för sin innovation Havreris

Fazer Kvarn kammade hem Livsmedelspriset 2020 för innovationen Havreris – en ny svensk produkt som är ett alternativ till vanligt matris.
– Vi har hittat en produkt som är nyttig, klimatsmart och dessutom kommer från vår Västgötaslätt, säger John Poulsen, vd Fazer Kvarn.

Havreriset lanserades i början av 2020 under varumärket Frebaco, och har fått stor uppskattning bland svenska konsumenter. Produkten består av hela havrekärnor som ångbehandlats och polerats så att det fått en kort koktid.

Delar av juryns motivering lyder: ”Havreriset uppfyller alla krav man kan ställa på en modern och hållbar produkt; den smakar bra, orsakar ett betydligt lägre klimatavtryck och innehåller mer näring och kostfiber jämfört med vitt ris. … Lanseringen av Havreris visar att man med svenska råvaror, innovation och kunskap kan förändra etablerade produktkategorier i grunden. Fazer Kvarn är därför en inspiration för hela branschen.”

– Det var verkligen en riktigt rolig överraskning. Det känns överväldigande, säger en glad Martin Pardell, försäljnings- och marknadschef Frebaco Kvarn, som var på plats och mottog priset.

– Det är en produkt där verkligen hela kvarnen ligger bakom. Alla har varit enormt engagerade, vilket har lett till att den har gått så kolossalt bra, tillägger Martin Pardell.

Livsmedelspriset 2020 delades ut av Livsmedel i fokus vid en ceremoni på Fazer Kvarn i Lidköping den 12 november.

– Fazer Kvarn är en mycket värdig vinnare av årets Livsmedelspris! Lanseringen av svenskt havreris visar att det med hjälp av innovation och bra timing går att förflytta en hel kategori i en mer hållbar riktning, säger Anna-Karin Karlsson, ordförande för nätverket Livsmedel i fokus.

– När jag fick höra att vi var nominerade till det här priset funderade jag naturligtvis på om hur stora chanserna var att få en så här fin utmärkelse, så det känns fantastiskt roligt, säger John Poulsen, vd Fazer Kvarn, strax efter att han fått beskedet.

– Det är sällan – eller aldrig tidigare – i mitt yrkesliv som jag har gjort något så fantastiskt roligt. Det är helt enkelt en riktigt härlig produkt. Till på köpet har den ett pris som gör att man kan äta den, fortsätter John Poulsen stolt.

Livsmedel i fokus (tidigare LivsmedelsFöreningen) delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till ”personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling”.

Foto: Martin Frick

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hälsa och Hållbarhet

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.