Inledningstalare
Att förstå förändring är nyckeln till framgång
Lars Strannegård, Rektor på Handelshögskolan i Stockholm, om vikten av att lära sig nytt.
Nästa generations konsumenter
Generation Z och Alpha växer upp med digitala plattformar, starka värderingar och höga krav på hållbarhet och upplevelse. Här får du en aktuell bild av deras drivkrafter och hur de redan nu förändrar vad vi äter och hur vi handlar.
Trendspaning – Mat, människor och nya rörelser
Sofie Z Bonnevier, Founder & trend consultant, PopFoodie.
Generation Z och Alpha – Värderingar, vanor och krav på branschen
Anders Parment, Generationsforskare, om hur hälsa, njutning, hållbarhet och digitalt beteende styr valen.
Spetsad julmust – från idé till succé?
Nina Hagman, Marknads- & Innovationschef på Herrljunga Drycker.
Paus & nätverkande
Kapital, innovation och nya möjligheter
Stora investeringar styr framtidens livsmedel. EU satsar 38 miljarder kronor på mat och bioteknik – från fermentering och laboratorieodling till drickbara måltider och kostpreparat. Vad betyder det för svenska företag och hur kan branschen ta till vara möjligheterna?
Kapitalflöden och framtidens mat
Talare presenteras inom kort.
Investerarnas blick framåt
Panelsamtal med deltagare som presenteras inom kort.
Lunch
När priset spelar roll och när det inte gör det
Konsumenterna gör selektiva kompromisser: för vissa kategorier är man beredd att betala mer för kvalitet, ursprung eller varumärke, medan andra möter hårdare priskrav. Samtidigt pekar utvecklingen mot att vi framåt kommer att behöva betala mer för maten – drivet av bland annat klimatomställning, investeringar i hållbar produktion och global konkurrens om råvaror.
Olika värde för olika varor
Anna Ekström, Nordenchef på NielsenIQ.
Framtidens prisnivåer
Carl Eckerdal, Chefekonom på Livsmedelsföretagen, Anna Ekström, Nordenchef på NielsenIQ och representant från handeln.
Paus & nätverkande
Trender som formar kundkorgen
Sociala medier och populärkultur styr i allt högre grad vad vi äter och handlar. Från virala recept till TikTok-hyllor i butik – utvecklingen går snabbt. Här får du konkreta exempel och forskningsbaserade insikter om hur digitala trender formar framtidens konsumtion.
TikTok styr vad vi lagar – är branschen redo?
Spännande exempel så som Keso, Kvarg och BUBS.
Sara Johansson, Strategic media manager på Arla
Patrick Axzell VD på Orkla Snacks Sverige.
TikTok på hylla i butik
Representant från ICA Maxi Nacka berättar mer.
Forskning på sociala mattrender och populärkultur
Marcus Klasson Adevi, Konsumentforskare på RISE, om hur sociala medier formar konsumtionsmönster.
Recept för att möta framtiden
Dagen avslutas med en panel med utvalda talare från dagen och nya röster som knyter ihop insikter och ger konkreta förslag för branschens nästa steg.