3 februari 2026


Från TikTok till tallrik – Mattrender som formar framtiden

Få koll på nya generationers värderingar, digitala plattformar och globala förändringar som ritar om kartan för vad vi äter och hur vi handlar. Trendkoll samlar landets ledande experter för en fullspäckad dag som spänner över livsmedelsindustri, handel, jordbruk, hållbarhet, hälsa, foodtech och akademi – paketerat av och med Livsmedel i fokus.

Se programmet längre ner.

Årets talare:

Plats: Berns, Berzelii Park, 103 27 Stockholm

Datum: 3/2 2026

Tid: 09.00 – 16.00

Pris (exkl. moms):
Medlem 3 200 kr (Black week rabatt – 400 kr)
Icke medlem 4 395 kr (Black week rabatt – 400 kr)
Student? Mejla info@livsmedelifokus.se

Program

Programmet uppdateras löpande

08.30 – Registrering

09.00 – Programmet startar

Att förstå förändring är nyckeln till framgång
Lars Strannegård, Rektor på Handelshögskolan i Stockholm om vikten av att lära sig nytt.

Trendspaning – Mat, människor och nya rörelser
Sofie Z Bonnevier, Grundare & trendkonsult, PopFoodie.

Olika värde för olika varor
Anna Ekström, Nordenchef på NielsenIQ.

Framtidens prisnivåer
Carl Eckerdal, Chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Panelsamtal
Anna Ekström, Nordenchef på NielsenIQ, Carl Eckerdal, Chefekonom på Livsmedelsföretagen, Katarina Wolf, Ordförande på LRF Ungdomen och representant från handeln.

12.00 – Lunch

13.00 – Programmet fortsätter

Att ha mod, hantera motgångar och göra avgörande vägval
Sara Serray, Grundare av Wellibites.

Spetsad julmust – från idé till succé?
Nina Hagman, Marknads- och innovationschef på Herrljunga Drycker AB.

TikTok styr vad vi lagar – är branschen redo?
Spännande exempel från:
Case: Kvarg och keso 
Sara Johansson, Strategic media manager på Arla.
Case: BUBS
Patrick Axzell, VD på Orkla Snacks Sverige.

TikTok-hyllan i butik
Representant från ICA Maxi Nacka.

Forskning på sociala mattrender och populärkultur
Marcus Klasson Adevi, Konsumentforskare på RISE, om hur sociala medier formar konsumtionsmönster.

Prisregn – Brödinstitutet berättar om sin succé på TikTok
Maria Sitell, Kommunikationschef på Brödinstitutet, om att via självdistans få ungdomar att gilla fullkornsbröd.

Recept för att möta framtiden
Spännande deltagare som ger recept för innovation.

16.00
Tack för i år!

Citat från deltagare 2025:

Nu har du chansen att bli partner och utställare till Trendkoll 2026!

Mejla info@livsmedelifokus.se så berättar vi mer.

Bildspel från 2025:

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.