3 februari 2026


Från TikTok till tallrik – Mattrender som formar framtiden

Få koll på nya generationers värderingar, digitala plattformar och globala förändringar som ritar om kartan för vad vi äter och hur vi handlar. Trendkoll samlar landets ledande experter för en fullspäckad dag som spänner över livsmedelsindustri, handel, jordbruk, hållbarhet, hälsa, foodtech och akademi – paketerat av och med Livsmedel i fokus.

Programmet uppdateras löpande.

Några av årets talare:

Årets program

Uppdateras löpande

Inledningstalare

Att förstå förändring är nyckeln till framgång

Lars Strannegård, Rektor på Handelshögskolan i Stockholm, om vikten av att lära sig nytt.

Nästa generations konsumenter

Generation Z och Alpha växer upp med digitala plattformar, starka värderingar och höga krav på hållbarhet och upplevelse. Här får du en aktuell bild av deras drivkrafter och hur de redan nu förändrar vad vi äter och hur vi handlar.

Trendspaning – Mat, människor och nya rörelser

Sofie Z Bonnevier, Founder & trend consultant, PopFoodie.

Generation Z och Alpha – Värderingar, vanor och krav på branschen

Anders Parment, Generationsforskare, om hur hälsa, njutning, hållbarhet och digitalt beteende styr valen.

Spetsad julmust – från idé till succé?

Nina Hagman, Marknads- & Innovationschef på Herrljunga Drycker.

Paus & nätverkande

Kapital, innovation och nya möjligheter

Stora investeringar styr framtidens livsmedel. EU satsar 38 miljarder kronor på mat och bioteknik – från fermentering och laboratorieodling till drickbara måltider och kostpreparat. Vad betyder det för svenska företag och hur kan branschen ta till vara möjligheterna?

Kapitalflöden och framtidens mat

Talare presenteras inom kort.

Investerarnas blick framåt

Panelsamtal med deltagare som presenteras inom kort.

Lunch

När priset spelar roll och när det inte gör det

Konsumenterna gör selektiva kompromisser: för vissa kategorier är man beredd att betala mer för kvalitet, ursprung eller varumärke, medan andra möter hårdare priskrav. Samtidigt pekar utvecklingen mot att vi framåt kommer att behöva betala mer för maten – drivet av bland annat klimatomställning, investeringar i hållbar produktion och global konkurrens om råvaror.

Olika värde för olika varor

Anna Ekström, Nordenchef på NielsenIQ.

Framtidens prisnivåer

Carl Eckerdal, Chefekonom på Livsmedelsföretagen, Anna Ekström, Nordenchef på NielsenIQ och representant från handeln.

Paus & nätverkande

Trender som formar kundkorgen

Sociala medier och populärkultur styr i allt högre grad vad vi äter och handlar. Från virala recept till TikTok-hyllor i butik – utvecklingen går snabbt. Här får du konkreta exempel och forskningsbaserade insikter om hur digitala trender formar framtidens konsumtion.

TikTok styr vad vi lagar – är branschen redo?

Spännande exempel så som Keso, Kvarg och BUBS.
Sara Johansson, Strategic media manager på Arla
Patrick Axzell VD på Orkla Snacks Sverige.

TikTok på hylla i butik

Representant från ICA Maxi Nacka berättar mer.

Forskning på sociala mattrender och populärkultur

Marcus Klasson Adevi, Konsumentforskare på RISE, om hur sociala medier formar konsumtionsmönster.

Recept för att möta framtiden

Dagen avslutas med en panel med utvalda talare från dagen och nya röster som knyter ihop insikter och ger konkreta förslag för branschens nästa steg.

Bildspel från 2025:

Plats: Berns, Berzelii Park, 103 27 Stockholm

Datum: 3/2 2026

Tid: 09.00 – 16.00

Pris (exkl. moms):
Medlem 3 200 kr (Early Bird-pris á 2 800 kr tom 31/10)
Icke medlem 4 395 kr
Student? Mejla info@livsmedelifokus.se

Nu har du chansen att bli partner och utställare till Trendkoll 2026!

Mejla info@livsmedelifokus.se så berättar vi mer.

Citat från deltagare 2025:

”Otroligt lärorik och insiktsfull dag med många intressanta talare. Jag tar med mig mycket matnyttigt till mina kollegor och min arbetsplats.”

”Otroligt hög nivå på alla talare och en väldigt bra bredd.”

”Mycket bra seminarium och jag knöt många bra kontakter.”

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.