Antonia Ax:son Johnson vinner Livsmedelspriset 2025

Antonia Ax:son Johnson tilldelas Livsmedelspriset för hennes långa och gedigna arbete i den svenska livsmedelsbranschen. Kärleken till naturen, djuren, mat och livsmedel har präglat hennes livsgärning. Hon såg tidigt vikten av att skapa förutsättningar och engagemang för en hållbar framtid och har drivit frågorna innovativt och strategiskt genom en rad verksamheter, så som Axfood, Urban Deli, Martin&Servera och genom Axfoundation. Ett arbete som satt ton för och inspirerat den svenska livsmedelsbranschen i stort. Grattis Antonia!

Nätverket Livsmedel i fokus delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till ”personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling”.

Bland de nomineringar som kommer in kommer en jury som består av nätverkets styrelse välja ut tre finalister. Prisutdelningen och offentliggörandet av vinnaren skedde den 11:e september under banketten på Livsmedelsdagarna i Tylösand.

Årets finalister var:

Antonia Ax:son Johnson Kärleken till naturen och djuren har följt Antonia genom livet och lagt grunden för en lång och gedigen gärning som industriledare och filantrop. Hon tog över familjeföretaget Axel Johnson AB efter sin far och hon var dess styrelseordförande i decennier. Den enskilt största matskapelsen som Antonia format, tillsammans med sin man Göran Ennerfelt, är bolaget Axfood. För sina exceptionella insatser har hon tilldelats den kungliga Vasaordern. Mat och livsmedel har alltid funnits i främsta sätet. Antonia har arbetat oförtrutet för hållbarhet i näringsliv och samhälle, långt innan det var så centralt som det är idag. Några exempel på hennes stora engagemang är Urban Deli, den trestjärniga krogen Frantzén, Martin&Servera, Stadsmissionen och inte minst Axfoundation och Torsåkers gård, ett framstående utvecklingscentrum för framtidens mat och material, här har en rad intressanta hållbara och svinnreducerande livsmedelsprodukter tagits fram genom att ett praktiskt innovationsstöd erbjuds företag. Antonia vänder inte kappan efter vinden utan strävar efter att göra en framtida hållbar värld möjlig och hon är i allra högsta grad fortfarande engagerad i verksamheten. Därför förtjänar hon Livsmedelspriset.

Köket Med sin vision ”Inspiration och matglädje för alla” har Köket blivit en viktig kraft inom svensk matkommunikation. Genom att på ett innovativt sätt kombinera mat med digital utveckling och branschöverskridande samarbeten inspirerar Köket inte bara svenska folket – utan skapar också nya möjligheter för hela livsmedelsbranschen att växa. Köket har gjort det enkelt och roligt att laga riktigt god, näringsrik och hållbar mat i hemmet. Med recept, artiklar, onlinekurser och rörligt innehåll från populära kockar har Köket sänkt trösklarna och breddat tillgången till matinspiration för alla. Samtidigt lyfts svenska råvaror, säsongsmat och mathantverk – vilket stärker svenska producenter och främjar medvetna val hos konsumenterna. Köket är även en dynamisk plattform där livsmedelsaktörer får möjlighet att synas i inspirerande sammanhang – genom kampanjer, receptsamarbeten och rörligt innehåll i både digitala och traditionella kanaler. Med stark räckvidd i egna kanaler skapas unika förutsättningar att sprida budskap på ett relevant, trovärdigt och engagerande sätt till en bred publik. Genom sitt långsiktiga arbete med att inspirera, informera och inkludera har Köket visat hur nytänkande kan driva hela livsmedelskedjan framåt och stärka dess konkurrenskraft.

Balsgård Foodtech nomineras till Livsmedelspriset för ett nyskapande och samtidigt långsiktigt arbete med att stödja innovation och utveckling inom den svenska livsmedelssektorn. Sedan starten 2018 har Balsgård Foodtech byggt upp en verksamhet där företag, både stora och små, får möjlighet att utveckla, testa och producera nya växtbaserade livsmedel och drycker. Med en modern pilotanläggning och teknisk expertis erbjuder Balsgård Foodtech praktiskt stöd inom bland annat pressning, fermentering, spraytorkning och tappning och bidrar de till att fler innovativa produkter kan nå marknaden. Balsgård Foodtech spelar en viktig roll som länk mellan forskning och industri och gör det enklare för nya idéer att bli till färdiga produkter. Arbetet stärker svensk livsmedelsutveckling på ett konkret, tillgängligt och framtidsinriktat sätt.

Tidigare vinnare:

Mylla vinner Livsmedelspriset 2024 för att de är med och utvecklar framtidens livsmedelssystem. Med sitt revolutionerande tänk säkerställer Mylla en hållbar svensk livsmedelsproduktion, ökad konkurrenskraft och sätter småskaliga producenter i fokus. Förmågan att skapa nya distributionsvägar tar producenterna närmare kunderna och kompletterar dagligvaruhandeln.

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023 för att med förändringskraft och breda samarbeten med relevanta aktörer ständigt bidra till att driva branschen framåt. Genom att inkludera hela värdekedjan från primärproducent till marknad och alltid hand i hand med forskningen lyckas Axfoundation ta fram innovationer som verkligen gör skillnad för hållbar lönsamhet.

Vinnare av Livsmedelspriset 2022 – Svenskmärkning AB

Genom Från Sverige-märkningen samarbetar hela den svenska livsmedelsbranschen för att utveckla och stärka den svenska livsmedelsproduktionen. Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige har på kort tid gjort det enkelt för konsumenten att göra ett medvetet val.
Detta präglar årets vinnare av Livsmedelspriset:

Skicklighet – i utförande och kreativitet, strategiska hjärnor ligger bakom

Envishet – oförtruten kamp, har framtida segrar i sikte

Röja undan hinder – och få genomslag

Generositet – bjuda in till samarbete

Aktuell – i allra högsta grad

Gårdsfisk vinner Livsmedelspriset 2021 för sin innovativa satsning som visar att det går att leverera fisk som är hållbart odlad på land. Genom att förflytta odlandet av fisk från vatten till land undviker de överfiske och övergödning, samtidigt som de tar vara på fiskgödseln och återanvänder den på jordbruksmarker. Gårdsfisk har skapat ett helt system och en modell för hur storskalig fiskodling kan fungera tillsammans med de förutsättningar som finns i lantbruket. Med ett stort kunnande och engagemang har de skapat en helt ny bransch. Företaget vill förändra hur vi ser på fiskodling i grunden och deras vision är att producera världens mest hållbara fisk – och de är på god väg att lyckas

   Fazer Kvarn i Lidköping får Livsmedelspriset 2020 för sin nya innovativa produkt Havreris. Den är gjord på svensk havre och får sina risliknande egenskaper genom en unik ångbehandling. Havreriset uppfyller alla krav man kan ställa på en modern och hållbar produkt; den smakar bra, orsakar ett betydligt lägre klimatavtryck och innehåller mer näring och kostfiber jämfört med vitt ris. På kort tid har den fått stor uppskattning bland svenska konsumenter och lanseras nu i övriga Norden. Lanseringen av Havreris visar att man med svenska råvaror, innovation och kunskap kan förändra etablerade produktkategorier i grunden. Fazer Kvarn är därför en inspiration för hela branschen.

Lantmännen får Livsmedelspriset för sitt tidiga och framsynta initiativ – Lantmännens Växthus – ett utbildningsprogram och en mötesplats som banar vägen för ökad innovation och samverkan inom hela livsmedelskedjan. Här skapas möjligheter för startups och entreprenörer med färska idéer. Med Växthuset visar Lantmännen att man tar innovationer på allvar och ger dem en näringsrik växtplats – frånmyllan till hyllan.

Livsmedelsdagarna

Livsmedelsdagarna 2025
10-12 september i Tylösand

Livsmedelsdagarna tidigare år

Livsmedelsdagarna har anordnats med olika teman sedan 1960

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.