Program Livsmedelsdagarna 2025
Smaka på framtiden
Hur smakar framtiden? En föränderlig värld är både spännande, utmanande och full av möjligheter. Livsmedel i fokus har samlat de viktigaste frågorna, ledande experter och branschprofiler för att hitta lösningar på framtidens utmaningar. Kom och få insikter kring framtidsfrågorna – hälsa, smak, förpackningar, teknik, hållbarhet och beredskap. Vi behöver innovera mera och utveckla i rätt riktning, underlätta för konsumenternas val och förändrade matvanor. Vi belyser den övergripande utvecklingen och du får möjlighet välja ett ämne att djupdyka i; processteknik, kvalitetssäkring eller sensorik.
Detta är mötesplatsen och dagarna där framtidens livsmedelslösningar formas. Missa inte chansen att vara med och driva utvecklingen framåt!
Programmet uppdateras löpande.

Årets Moderator
Lisa Lemke, matkreatör & TV-kock
Onsdag 10 september
12.00 | Livsmedelsgolfen Halmstad GK |
|
15.00-18.00 | Registrering Receptionen Hotell Tylösand. |
|
16.00-17.00 | Food for Thought Hur går vi från forskning till impact? En workshop och seminarium om matsystemets transformation. Framsyn, produktutveckling, innovationsledning och nudging. Arrangör: RISE |
|
17.00-18.00 | Vad händer vid svenska matbord 2025? Ny rapport presenteras följt av apertivo och lite tilltugg från Medelhavet. Arrangör: Di Luca & Di Luca |
|
19.00 | Mingel Drink och den traditionella skaldjursbuffén |
Torsdag 11 september
07.00 | Morgondoppet med SGS Analytics | |
08.30 | Registrering och mingel utanför kongresshallen | |
09.00 |
Det officiella programmet startar |
|
![]() |
Alla har missförstått framtiden!
Ashkan Fardost, Framtidsfilosof, doktor och entreprenör. |
|
![]() |
Ett samhälle som underlättar hälsosamma val – hur ser det ut? Folkhälsobegreppet vidgas och placeras alltmer i fokus, vilka förutsättningar finns för konsumenter att välja att äta och leva hållbart och hälsosamt och vilka fattas? Hur kan olika aktörer underlätta för hälsosamma och hållbara val? Josefin P Jonsson, Avdelningschef Livsvillkor & Levnadsvanor på Folkhälsomyndigheten. |
|
![]() |
Framtidens butik – påverkas av förändrade levnadsvanor Daniel Seifter, VD på Urban Deli. |
|
![]() |
Ny spelplan för livsmedelsbranschen – en temperaturmätare på hot, hinder och möjligheter med cirkulär ekonomi som affärsdrivare. Vilka krav ställs på oss i livsmedelsbranschen? Emma Dalväg, Co-founder och advisor på Unwasted. |
|
![]() |
Vad är viktigast – smak, hållbarhet eller hälsa? Panelsamtal som leds av Mattis Bergquist, Rådgivare och inspiratör på Only R, tillsammans med Cindy Kite, Hållbarhetschef på Polarbröd, Victoria Olsson, Hållbarhetschef på Arla och Gunnar Gidefeldt, Kommunikationschef på Lantbrukarnas Riksförbund. |
|
![]() |
Vad står högst på EU:s agenda – och vad betyder det för livsmedelsbranschen? Lenita Ingelin, VD på Santa Maria AB & Europachef på Paulig. |
|
12.00 |
Lunch |
|
13.00 |
Programmet fortsätter |
Fördjupa dig i ett spännande spår
Välj ett av nedan spår.
Trygg mat i en osäker tid - kvalitet och livsmedelssäkerhet
Vad händer med vår mat och vårt vatten när världen förändras? I tre korta föredrag belyser vi livsmedelssäkerhet från olika perspektiv – från nya kemiska utmaningar som PFAS, till hur klimatet påverkar tillgången på säkert dricksvatten, och hur vi kan rusta oss för att skydda livsmedelsförsörjningen i kristider.
Tillsammans ger föreläsningarna en bredare förståelse för vad ”trygg mat” innebär idag – och hur vi kan arbeta för att behålla den tryggheten i framtiden.
PFAS i maten – hur oroliga ska vi vara? Helena Olsman, Eurofins
Tar upp specifika kemikalier som utmanar vår bild av säker mat, och väcker frågor om analys, kontroll och framtida riskhantering.
Rent vatten – en förutsättning för säker mat. Stina-Mina Ehn Börjesson, Högskolan Kristianstad.
Säkert dricksvatten är en grundförutsättning för livsmedelsproduktion. Detta föredrag belyser hur klimatförändringar och mikroorganismer utmanar oss på området.
När krisen kommer – så säkrar vi maten i osäkra tider. Cecilia Tullberg, FORCE: Center för livsmedelsresiliens och konkurrenskraft, Lunds Tekniska Högskola
Knyter ihop säcken genom att visa på beredskap och robusthet i livsmedelskedjan – hur vi kan hantera både oväntade kriser och långsiktiga förändringar.
Sensorik som säljer – vägen till attraktiva livsmedel
Smak, doft, konsistens och utseende avgör ofta om en produkt hamnar i kundens varukorg – och om den köps igen. Genom att förstå hur sensoriska egenskaper påverkar konsumentens upplevelse kan livsmedelsföretag skapa produkter som både tilltalar sin målgrupp och får konkurrensfördelar på marknaden.
Så skapar vi framtidens storsäljare tillsammans. Julia Granung, Solina.
Julia bjuder på insikter kring betydelsen av sensorik i produktutvecklingsprocessen.
Metamat – en metod att kommunicera sensoriska begrepp i alla led. Anders Linden, Foodster AB.
Sensorik i hela värdekedjan. Carolina Tengblad, Development Manager, Orkla Foods Sverige.
Innovation, design och teknik för framtiden
Kaffekris, nötköttsbrist, vattenbrist och höga matpriser – Så blir smarta matproducenter framtidens vinnare
Vi får lära oss om hur klimatförändringar, energikris och begränsad tillgång till naturresurser signalerar slutet på överflödssamhället. Men också hur vi står inför ett skifte mot ett resursnålt, effektivt teknikskifte i matsystemet – där framtidens vinnare är de som kan producera mer med mindre. Detta leds av AFRY med Anders Engström (Hack the Future) som föreläsare.
Spaning kring hur teknik och nya lösningar kan förändra vad – och hur – vi äter.
En tankeväckande timme där vi med glimten i öga tar avstamp i några av Sveriges mest omtalade matkriser just nu. Vad är det egentligen som händer, och varför sker allt detta samtidigt?
- Överflödssamhällets död, resurssnåla producenter framtidens vinnare
- Hur tekniken kan hjälpa oss idag och framåt?
- Effektivsering, smart användning av resurser
- Proteinskiftet: fermentering, upcycling och näringstillgänglighet
Efter spaningen blir det paneldiskussion med fyra kunniga panelister:
Emma Nordell, Biotech Heights, Katrin Hedvall, AFRY, Micael Simonsson, Co-founder och CTO, Dapibuset och Food4P, samt Emma Dalväg, Co-founder och advisor på Unwasted.
14.00 | Smakstationer – låt oss smaka på framtiden | |
![]() |
Framtidens mat och förpackningar
Ida Svensson, Director Portfolio and Capabilities på Tetra Pak. |
|
![]() |
Hur smakar framtiden?
Är smaken fortsatt avgörande för framtidens mat och livsmedel – eller förändras våra preferenser och prioriteringar över tid? Johan Swahn, Doktor i sensorik & medgrundare, The Taste Lab & TasteWorthy. |
|
|
Beyond the meatball – hur IKEA investerar i framtidens agrifood-bolag Robert Carleke, Innovation Ventures Manager på Inter IKEA Group. |
|
Vad är på gång – flipp & flopp
Partners till Impact Maker Award: ICA, PINC & Lantmännen |
||
![]() |
Finalister i Impact Maker Award 2025 Startup-pitchar från CashewMeetly, Glenntex och Oh Mungood. |
|
19.00 |
MingelMiddag & prisutdelningar följt av uppträdande med Rydell & Quick |
Fredag 12 september
09.00 | ![]() |
Att använda AI för innovation och avancerade teknologier för att växa sin verksamhet.
Amer Mohammed, programmerare & entreprenör. |
Aktuella branschfrågor |
||
![]() |
Beredskapsfrågan mitt i skottgluggen Sverige behöver ett robust system. Vem gör vad vid kris och krig? Hur går samordningsarbetet till?Christina Nordin, generaldirektör på Livsmedelsverket. |
|
![]() |
Hur blir livsmedelsbranschen lönsam och konkurrenskraftig? Vilka innovationer fattas, vilken motståndskraft behöver vi skaffa oss och hur ska vi få konsumenterna att godta/acceptera högre matpriser?Panelsamtal med Jörgen Bergqvist, VD på Ocean Collective, Patrik Myrelid, Strategichef på Lantmännen och Jarmo Lindholm, EVP på Atria Sweden. |
|
![]() |
Vad vill konsumenter att livsmedelsbranschen ska leverera – är det i linje med smak, hållbarhet och hälsa? Hur sker påverkan av konsumentpreferenser och vilka trender och tendenser kommer att dominera framöver? Nya studier om kommande generationer presenteras, spaning om vad vi serverar till middag 2025 och insikter från panelen delas.Panelsamtal med Lisa Lemke, Matkreatör & TV-kock, Ingela Stenson, omvärldsanalytiker, strateg & rådgivare, Marcus Klasson Adevi, Konsumentforskare på RISE, Emma Hernell, VD på HUI Research & Johanna Göransson, Senior konsult på Ungdomsbarometern. |
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.