Glenntex vinner Impact Maker Award 2025

Att tackla vår tids plastanvändning är inte en lätt uppgift, men något årets vinnare av Impact Maker Award har satt sitt sikte på. Glenntex, ett deeptech företag baserat i Göteborg och rötter från Chalmers, utvecklar med hjälp av nanoteknik ett additiv som minskar behovet av jungfrulig plast med 30 procent och sänker koldioxidavtrycket med 60 procent. Med ett tydligt fokus på livsmedelsbranschen, där slutproduktens kvalitet sätter stora krav på materialet, satsar Glenntex på att förändra vår bransch, en plastförpackning i taget. Vi önskar Glenntex varmt lycka till med den fortsatta uppskalningen!

Impact Maker Award startades med syftet att synliggöra innovativa startups inom livsmedelssystemet som en källa till inspiration och framgångsrik innovation. Ambitionen är att få handel, industri och leverantörer att ytterligare satsa på startups som en kraftfull källa till innovation. I en bredare systemkontext vill vi även inspirera och bidra till många fler goda exempel på startupkoncept och tillväxtresor.

Vinnaren presenterades på Livsmedelsdagarna den 11:e september och valdes av jurymedlemmar som kommer från industrin/investerare.

Vinnaren mottog 100 000 kr. Priset ska användas till fortsatt utveckling av sin innovation.

Årets finalister var:

CashewMeetly är först i världen med att ta vara på cashewäpplen – en outnyttjad resurs som annars kastas bort – och förvandla dem till ett näringsrikt, hållbart och växtbaserat köttalternativ. Varje år slängs över 40 miljoner ton cashewäpplen efter skörden av cashewnötter, vilket motsvarar ett matsvinn på hela 90% (!). Genom att förädla dessa frukter till torkat cashewkött erbjuder CashewMeetly en smart lösning på både matsvinn och beroendet av mindre klimatsmarta råvaror som soja – och gör det med hänsyn till både hälsa och miljö. Ett exempel på hur innovation kan skapa verklig förändring.

Glenntex är ett deeptech-bolag som sätter hållbarhet i centrum – med målet att bekämpa plastkrisen genom minskat beroende av jungfrulig plast och ökad cirkularitet i förpackningsindustrin. Med hjälp av avancerad nanoteknik möjliggör Glenntex för företag att förbättra sina flerskiktsförpackningar samtidigt som de minskar sina CO2-utsläpp. Genom att tillsätta Glenntex additiv i produktionen kan man antingen:
Minska behovet av ny plast med upp till 30 % utan att tumma på funktion – eller
Öka andelen återvunnen plast i sina produkter. En lösning med potential att göra verklig skillnad för både industri och klimat.

Oh Mungood visar att det inte alltid krävs stora tekniska innovationer för att göra verklig skillnad. Med helt ekologiska produkter baserade på den näringsrika mungbönan erbjuder de rena, tillsatsfria alternativ som löser flera av livsmedelsbranschens utmaningar. Bakom bolaget står två kvinnliga grundare som vågar tänka nytt, ifrågasätta normer och strävar efter en snällare, mer hållbar bransch. De tror att växtbaserat ska väljas för att det smakar gott – inte av tvång, utan av vilja. Oh Mungoods framgångar, från att bli utvald till Real Green-burgare hos MAX till etablering på den tyska marknaden, visar att rätt råvaror, rätt hantverk och rätt distribution kan öppna dörrar – även i en bransch som kämpat.

Bedömningskriterierna är:
  • Unikitet
  • Skalbarhet, tillväxt- och lönsamhetspotential
  • Innovativ höjd
  • Impact/Hållbarhetspotential med fokus på miljö och hälsa. Bidra till agenda 2030.
  • Mognad för samarbete med etablerade bolag
  • Tydlig affärsmodell
  • Avsändare tidigt i kapitalanskaffningsresan

Jury som utsåg de tre finalisterna är delar av styrelsen i Livsmedel i fokus. De tre finalisterna bedömdes av en jury bestående av partners.

Tidigare vinnare

Motivering:

Med utvecklingen av en ny generation icke-animaliskt järn, har Ironic Biotech potentialen att bidra till en framtid där fler kan byta till en växtbaserad kost utan att kompromissa med sitt järnintag. Produkten, som framställs genom precisionsfermentering, erbjuder järn med hög biotillgänglighet på samma nivåer som i kött, utan smak, utan biverkningar och med förmågan att förvaras i rumstemperatur i flera veckor. Med skalbarhet och unikitet, har denna innovation från Ironic stor potential att göra verklig skillnad både miljömässigt och för förbättrad folkhälsa.

Motivering:

Nordic Seafarm tilldelas priset för sin förmåga att blicka mot en stor blå framtidspotential. Genom sitt arbete har vinnarna framgångsrikt lyckats att ta de första stegen mot uppskalning av en ny råvara för livsmedelskonsumtion. Produkten utgör en lovande proteinkälla som med en skonsam skörd för havets livsmiljö också kan vara med och bidra till minskad övergödning. Med bas i en revolutionerande metod för odling och produktion.

2022 – Innoscentia AB

Motivering: Innoscentia AB tilldelas priset för sitt innovativa arbete att utveckla
sensorbaserade etiketter för livsmedel. En högteknologisk innovation där
etiketterna, med hjälp av gasutvecklingen i förpackningen, mäter
livsmedlets faktiska status vilket möjliggör kommunikationen av en
dynamisk hållbarhetstid. Målet är att hjälpa livsmedelsproducenter,
handlare och slutkonsumenter med en betydligt mer exakt indikation än
dagens utgångsdatum och med olika sensorlösningar eventuellt helt
ersätta märkning. Ett viktigt initiativ som adresserar den enorma
svinnutmaningen på ett föredömligt sätt.

Melt & Marble

Motivering:
Melt & Marble tilldelas priset för sitt innovativa arbete med att ta fram nästa generations växtbaserade fetter med hjälp av precisionsfermentation. Melt & Marble har potential att tillsammans med livsmedelsindustri bidra till att möta efterfrågan på välsmakande, hälsosamma och hållbara växtbaserade produkter och därmed bli en viktig komponent till det växtbaserade skiftet.

Partners

Livsmedelsdagarna

Livsmedelsdagarna 2025
10-12 september i Tylösand

Livsmedelsdagarna tidigare år

Livsmedelsdagarna har anordnats med olika teman sedan 1960

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.