15 oktober 2021
Varumärken som Anamma, Frankful och Naturlí tillverkas i Orklas fabrik i Eslöv. För att möta den ökande efterfrågan på växtbaserade produkter bygger Orkla om fabriken så att de kan producera högre volymer.
Under första halvåret 2021 stod växtbaserat för nära 10 procent av bolagets försäljning inom livsmedel i Sverige, en siffra som förväntas öka framöver, vilket innebär att produktionskapaciteten behöver stärkas. Sedan samma period förra året har det skett en ökning med växtbaserat på 12 procent.
– Vi har haft en makalös utveckling sedan 2015 när vi startade veganfabriken i Eslöv. Tillverkningsvolymen är omkring sju gånger högre än för fem år sedan. Livsmedel står för en stor del av våra klimatutsläpp och växtbaserade alternativ sänker klimatavtrycket avsevärt så det här är positivt på så många sätt, säger Erik Wendel, fabrikschef på Orklas anläggning i Eslöv.
Nu satsar de på 70 miljoner kronor ska bolaget säkra fortsatt tillväxt. Investeringen innebär att delar av fabriken byggs om och man gör också en investering i maskiner för dosering, blandning och tillagning av produkter. Totalt innebär förändringarna att produktionskapaciteten ökar med 50 procent. Investeringen innebär i nuläget inte nyanställningar.
Dela
Fler nyheter i Värdekedjan och Växtbaserat
Människor Måltider Värdekedjan
Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker
Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.
25 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.