Största kostnadsökningarna i branschen på över ett decennium

I Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för kvartal tre 2021 redogör de för den på senare tid ökade kostnaderna som tynger den svenska livsmedelsindustrin, vilka är de största kostnadsökningarna i branschen på tolv år. Än så länge har det inte blivit några större prishöjningar i butik, men det kommer. Senast i början av 2022 kan konsumenterna vänta sig dyrare mat.

Kraftigt ökade kostnader för råvaror, drivmedel, elektricitet, transporter och förpackningsmaterial fortsätter tynga svenska livsmedelsproducenter. Det rapporterar Livsmedelsföretaget i samband med konjunkturbrevet för kvartal tre. 8 av 10 företag anger att deras produktion stördes av olika typer av utbudsproblem, inklusive brister i tillgång på råvara, förpackningsmaterial (plast och wellpapp) och transporter.

– I samband med mitt förra konjunkturbrev beskrev jag kostnadsökningarna som en ”perfekt storm”. Den stormen har nu blivit en orkan. Svenska lantbrukare och livsmedelsproducenter kämpade redan tidigare med låga marginaler och utvecklingen vi ser nu är högst ovälkommen. Dagligvaruhandeln verkar utåt sett inte särskilt bekymrad, men det går inte att blunda för verkligheten. Producenternas kostnadsökningar kommer och måste leda till högre priser i butik på många av våra vanligaste livsmedel, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

En del i företagens ökade kostnader under det senaste kvartalet är kopplat till ökade elpriser. Dessutom ligger en majoritet av Sveriges livsmedelsproducenter i söder om Uppsala där framtiden för elförsörjningen är högst osäker och många av dem är oroliga för utvecklingen.

– Förutom alla problem som detta skapar här och nu så är det även djupt oroväckande för företagens stora satsningar på att ställa om till hållbar produktion, säger Carl Eckerdal.

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.