– Vi ska göra växtbaserat till det nya normala och då behövs det goda och kvalitativa produkter för alla tillfällen, säger Henrik Åkerman, global varumärkeschef.
5 oktober 2023
Nu i höst släpper Oumph hela sju nya produkter i den produktmässigt största satsningen i företagets historia. Det handlar om ett brett sortiment av produkter som lanseras och som innefattar såväl burgare som asiatiska smaker.
– Vegetarisk har det tufft nu och tappar försäljning i en turbulent tid, vilket såklart är väldigt tråkigt. Men glädjande nog växer Oumph i volym i en backande kategori, vilket möjliggör den här typen av stora lanseringar. För vårt mål kvarstår: vi ska göra växtbaserat till det nya normala och då behövs det goda och kvalitativa produkter för alla tillfällen, säger Henrik Åkerman, global varumärkeschef på Oumph.
I flera av de nya produkterna hittas ärta, men även favaböna och vete har använts i olika blandningar för att få till en textur som är rätt för respektive produkt.
Samtliga produkter kommer att lanseras på Ica och på Axfood kommer man hitta vissa av dem.
Tre av de nya produkterna kommer att säljas i familjepack på 700-720 gram.
– I dessa tider när konsumenten har allt mindre pengar i plånboken är det viktigt att ta fram bra produkter för människan, planeten och plånboken. Detta har vi verkligen tagit fasta på när vi utvecklat våra prisvärda family packs, som dessutom är producerade i Sverige säger Linn Mair, chef för retail på Livekindly Collective, som sedan 2020 äger varumärket.
Varumärket Oumph grundades 2015 i Sverige och producerar växtbaserad mat för en bred publik i hela Norden, Storbritannien och Nederländerna.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Växtbaserat
Forskning Förädling Trend Växtbaserat
Här skapas framtidens gröna favoriter
Vegetariska proteiner – hur når vi ut med ännu bättre produkter till konsument? Det var utgångspunkten för en spännande “FINEST-dag” hos GroPro i Bjuv i onsdags, där forskare och livsmedelsföretag delade med sig av sina kunskaper.
17 maj
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.