Här är mejerijättarna storsatsningar: ”Växlar upp inför framtiden”

Både Arla och Skånemejerier fortsätter att växla upp och mångmiljoninvestera i produktionen, inte minst inom det snabbt växande segmentet kvarg. Totalt satsar företagen drygt 630 miljoner för att öka kapaciteten och skapa tillväxtmöjligheter för framtiden.

Häromveckan meddelade Arla att man satsar cirka 380 miljoner kronor på att bygga en ny produktionslinje för kvarg vid mejeriet i Linköping. Investeringen är en del av kooperativets långsiktiga strategi för att stärka svensk livsmedelsproduktion och möta en ökande efterfrågan på lokalproducerade mejeriprodukter.
– Vi ser en positiv utveckling där våra ägare levererar mer mjölk till ett lägre klimatavtryck, vilket gör det möjligt att satsa på framtidens produkter och samtidigt stärka Sveriges livsmedelsberedskap, sade Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige då.

Mejeriet i Linköping är Sveriges största specialmejeri och producerar i dag drygt 280 olika mejeriprodukter, inklusive yoghurt, gräddfil, crème fraiche, laktosfria och ekologiska alternativ.
Den nya kvarglinjen väntas tas i drift under första kvartalet 2028. Med investeringen ökar Arla sin kapacitet att möta den växande efterfrågan på kvarg med svenskproducerat innehåll – som ett komplement till den befintliga produktionen i Danmark, Finland och Tyskland.

Även Skånemejerier är inne i en expansiv fas och växlar upp produktionen ytterligare inom såväl hårdost som kvarg.
– Behovet har faktiskt aldrig varit större, och som skånsk livsmedelsproducent har vi stor betydelse för hela landets matproduktion och försörjningstrygghet. Vi har även ett ansvar för att driva på utvecklingen hälsosamma och hållbara matvanor i hela Sverige, säger Cecilia von Perglas, vd på Skånemejerier i en kommentar.

Med anledning av just ”kvargboomen” har Skånemejerier investerat för att omedelbart kunna öka produktionskapaciteten av kvarg vid sitt mejeri i Malmö med 50 procent, och för skapa förutsättningar för en ytterligare expansion.
– Svenskar gillar kvarg, och allra helst svensk kvarg, men de gillar också variation. Det ska vara många olika smaker, konsistenser, med fruktbitar, utan fruktbitar, sötare, syrligare. Vi utökar vår produktion av Lindahls kvarg för att kunna tillgodose alla målgrupper, samtidigt som vi accelererar vårt hållbarhetsarbete för att minska vår miljöpåverkan, säger Tintin Mattsson, anläggningschef i Malmö.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend

Här boostas svensk livsmedelsexport till Asien

Hallå där Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen och ordförande för nya Food Export Center Advisory Board, och nyligen hemkommer från en resa till Japan och Sydkorea.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.