21 augusti 2025
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel och går till en produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utvecklingen inom sin kategori och mött ett nytt konsumentbehov.
– Årets dagligvara är ett viktigt pris som premierar de aktörer som vågar satsa och som driver utvecklingen i dagligvarubranschen framåt, säger Karin Brynell, juryns ordförande och vd på Svensk Dagligvaruhandel.
För att bli nominerad ska produkten ha lanserats under 2023. Den ska ha tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter som innovationshöjd och nya konsumentbehov. Dessutom noteras om det finns tydliga sorteringsanvisningar för förpackningen för att bidra till högre återvinning.
– Årets finalister visar tydligt hur internationella influenser kan inspirera och förnya utbudet i svenska matbutiker. De har alla lyckats möta nya konsumentbehov, levererat starka resultat på hyllan och bidragit till att bredda mångfalden av smaker och råvaror för konsumenter i Sverige, säger Karin Brynell.
Hos Paulig, som äger varumärket Santa Maria och som vill göra asiatisk mat lika lättlagad och tillgänglig för svenska konsumenter som tacos, är glädjen stor över nomineringen:
– Vi jobbar väldigt metodiskt med innovation, konceptutveckling och lanseringar. Det ligger otroligt mycket hårt arbete bakom, säger Eric Wollberg, Marketing Activation Manager på Paulig.
Pinsan från Zeta (ett mellanting mellan pizza och foccacia) beskrivs som ”en banger” av juryn.
– Försäljningen har överträffat alla prognoser. Kombinationen conveniance, hög kvalitet och god smak går hem. En annan fördel med den här produkten är att den driver försäljning av andra kategorier som tomatsåser, ost och charkuterier, säger Di Luca & Di Lucas vd Johan Westerberg.
Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 9 oktober i samband med Dagligvaruleverantörernas höstmöte.
Även den torkade mangon från Dellia Sverige har exploderat rent försäljningsmässigt, enligt juryn: ”Den har lyckats skapa ett värde som vi inte visste fanns.”
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling
Dagligvaruhandel Fiske och vattenbruk Hållbarhet
De sätter nästa generations räka på menyn
Urban Deli är först ut i Sverige med att servera nästa generations räka i sina restauranger – detta i samarbete med Korshags. Räkan föds upp på land i ett slutet, cirkulärt system där vattnet filtreras och återanvänds. Resultatet är en vannameiräka helt fri från tillsatser och antibiotika, och som levereras i ”sushi grade-kvalitet”.
16 september
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.