3 december 2025
När Livsmedelsföretagen, via Demoskop, frågar svenskarna vad som är viktigast i planeringen av julbordet hamnar svarsalternativet ”att maten är svenskproducerad” i topp. Alternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” ökar rejält jämfört med 2024 och knuffar ner ”att maten inte är för dyr” till plats nummer tre.
– Prisfaktorn har av naturliga skäl varit väldigt viktig de senaste åren. Men nu har den minskat i betydelse två år i rad, och även om 2025 har varit svårt på många sätt är det förhoppningsvis ett tecken på ökande köpkraft och framtidstro bland svenskarna. Det är extra glädjande att kvalitet ökar så mycket, för om det är något som utmärker svenska livsmedel så är det just kvalitet både vad gäller råvaror och förädling, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på bransch- och arbetsgivarorganisationen.

Men undersökningen visar också att inflationsåren 2022–2023 och en fortsatt orolig omvärld satt djupa spår i konjunkturen och svenskarnas privatekonomi. På frågan om man kommer lägga mer eller mindre pengar på julbordet i år jämfört med förra året svarar 25 procent att man kommer lägga mindre, medan 11 procent planerar att lägga mer.
– Jag tror det här speglar att vi fortfarande har en förhållandevis hög arbetslöshet i vissa grupper. Det är en haltande konjunktur och en tuff arbetsmarknad. Känner man sig osäker kring framtiden så håller man fullt förståeligt hårt i plånboken även när det gäller julbordet. Det viktigaste är att man träffas och tar hand om varandra och försöker sprida lite ljus och glädje i decembermörkret.
Vilken mat och dryck tycker svenskarna bara måste finnas på julbordet?
För 13:e året i rad är det julskinkan som är allra viktigast. Förutom 2021 har julskinkan sakta men säkert minskat lite i popularitet varje år, men nu har trenden brutits. I år ökar julskinkan från 20 till 23 procent av rösterna och har därmed en betryggande ledning till tvåan Janssons frestelse med 16 procent.
– Våra medlemsföretag märker utan tvekan av ett ökat intresse för svenskt kött. Jag tror att många svenskar under året har upplevt att det till och med kan vara lite tomt i köttdisken ibland. De senaste åren har svensk köttproduktion minskat samtidigt som efterfrågan stadigt pekar uppåt. Förhoppningsvis så ökar utbudet framöver så att alla som vill kan få njuta av högkvalitativt svenskt kött både på och utanför julbordet, säger Jimmy Sandell.
Men även sillen är ett viktigt inslag till jul; hela 92 procent av svenska folket har sill på julbordet. 75 procent köper färdig sill och 30 procent lägger in egen (två val möjliga, därav mer än 100 procent). Den klara smakfavoriten är klassikern senapssill med 18 procent följt av inlagd sill med 14 procent och skärgårdssill med 11 procent.
På dryckesfronten är den svenska julmusten än en gång ohotad favorit på julbordet. Julmustens popularitet verkar närmast gränslös och skär igenom alla kategorier inklusive kön, ålder, utbildning och inkomst. Andraplatsen intas av den traditionella julölen som ökar rejält jämfört med 2024, följt av vatten på en hedrande tredjeplats.
Inget julbord utan julgodis! Favoritefterrätten på julbordet för åttonde året i rad är klassikern Ris à la Malta som 16 procent av svenskarna bara måste ha på julbordet. Knäck gör ett rejält skutt upp till andraplatsen med 14 procent, och tredjeplatsen intas av efterrätten med något för alla, chokladasken.
Dela
Läs också
Fler nyheter i Förädling och Måltider
Max tar hjälp av stjärnkonditor för lyxig bankettmeny
I samband med Nobelveckan kommer hamburgerkedjan Max att servera en exklusiv bankettmeny med både löjrom, kycklingburgare och hallonbavaroise. För desserten svarar stjärnkonditorn Daniel Roos.
– Det är en rolig grej, säger han till Livsmedel i fokus.
2 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.


