16 april 2021
– Ica vill vara med och driva utvecklingen mot vad det blir för mat i framtiden. Vi ser det som en del i vårt kärnuppdrag. Då behöver vi kombinera kunskap och insikter, men också framtidsanalyser. Samtidigt har vi förmånen att vi finns mitt i samhället och genom att titta i folks matkassar kan se utvecklingen dag för dag, säger, Anders Svensson, vd för ICA Sverige.
Årets framtidsrapport går in på djupet för att identifiera vilka åtgärder som kan påskynda utvecklingen och kommer fram till tre områden som mest intressanta: växa tillsamman, scale up; lokala ekosystem samt samverkan och öppen innovation.
– Om vi ska göra skillnad måste vi se till att det blir ett utbud för många, och det kan vi göra genom scale up-program och garantera volymer. Men också genom att få in produkterna i vår egen portföljd, säger Anders Svensson.
Det finns tusentals lokala producenter som spelat en avgörande roll för ett hållbart matsystem. Samtidigt ökar intresset för svenskproducerat hos konsumenterna.
– Fördelarna med svensk matproduktion är alltifrån att de bidrar till ett levande svenskt samhälle och öppna landskap till att det finns viktiga hållbarhetsaspekter, säger Anders Svensson.
När aktörer samverkar och delar med sig av erfarenheter och insikter skapar det en förändringskraft som påskyndar utvecklingen. Som ett led i detta har Ica inlett ett samarbete med bland annat Sweden Food Arena, RISE och LRF.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan
Människor Måltider Värdekedjan
Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker
Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.
25 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.