Cloetta öppnar butik på Manhattan: ”Milstolpe”

Cloetta utökar sin lösgodissatsning mot den amerikanska marknaden och öppnar nu en butik på Manhattan i New York.
– Butiken är permanent och erbjuder i sann CandyKing-anda det bredaste utbudet av svenskt lösgodis i USA, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för lösgodisverksamheten.

 CandyKing, Cloettas varumärke inom lösgodis, öppnar en permanent butik i New York nu på lördag. Butiken kommer att erbjuda konsumenter i USA det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis – globalt mer känt som ”Swedish Candy”.
– Den globala succé vi sett i sociala medier de senaste åren är bara en milstolpe i det arbete som CandyKing har gjort i över 40 år som det ikoniska varumärket och den ledande aktören inom lösgodis, säger Laura Rytkölä i ett pressmeddelande.
Enligt uppgifter till Dagens industri så kommer kilopriset på lösgodiset i butiken att hamna på nära 400 kronor.
Tanken är även att konsumenter ska kunna påverka butikens sortiment framåt.
– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden, säger Niklas Truedsson, Area President Growth & Pick & Mix på Cloetta.
Varumärket Candyking finns enligt Cloetta i cirka 4 000 dagligvarubutiker runt om i Europa. Sedan tidigare har Cloetta en butik i Malmö och två i Linköping, varav en i Ljungsbro i anslutning till godisfabriken som byggdes 1901 av bröderna Cloetta.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Utblick

Det blir ett blågult julbord i år: ”Köpkraft och framtidstro”

För första gången på flera år är priset på julmaten mindre viktigt än ursprung och kvalitet. Det visar Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning. Julskinkan är den viktigaste maträtten, julmust den viktigaste drycken och ris à la Malta den viktigaste desserten.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.