Förpackningsbyte i Bregottfabriken – två ska bli tre

Arla förändrar sina klassiska Bregott-paket och lanserar såväl en mindre storlek som större familjepack.
– Inflationen har accelererat behovet av produkter med en lägre prisbild, säger Arlas presschef Max Wallenberg.

Arlas bredbara smör Bregott har funnits i kyldisken i två storlekar ända sedan 1969, nämligen 300 respektive 600 gram.
Men till våren blir det förpackningsbyte i Bregottfabriken, då det folkkära smöret ersättas med tre nya storlekar: 250, 500 respektive 750 gram.
Enligt Arlas presschef Max Wallenberg började Arla se över sina förpackningsstorlekar för Bregott för flera år sedan, långt innan inflationsvågen slog till.
– Bara två storlekar täcker inte behovet som finns bland alla hushåll, där det ju finns allt från singelhushåll till jättestora familjer, säger han till Livsmedel i fokus.


– Sedan har inflationen accelererat behovet av produkter med en lägre prisbild. Ett mindre paket innebär även ett mindre kontantutlägg.
Hur påverkas kilopriset?
– Rent generellt går kilopriset ofta upp för en mindre förpackning och kan vara lägre för en större. Men hur det blir i det här fallet kan inte jag svara på. Och priset till konsument avgörs i slutändan av butiken.
Är ni rädda att bli anklagade för att bidra till den så kallade krympflationen?
– Det är klart att en sådan diskussion kan uppstå. Men vi gör det här först och främst för att det finns så många skiftande behov på marknaden att tillfredsställa.
Hur stämmer detta med Arlas hållbarhetsambitioner?
– Det är klart att det till viss del innebär mer förpackningsmaterial för en mindre mängd Bregott. Men den minst hållbara maten är den som slängs och på det här viset kan alla hushåll välja den storlek som passar dem bäst, säger Max Wallenberg.
Det är storsäljarna, Bregott normalsaltat och Bregott mellan, som kommer att finnas i tre olika storlekar, medan Bregott eko och Bregott extrasaltat enbart kommer att få de två mindre storlekarna.
– Sedan kan det bli så att vi fyller på med familjepack även här.
Kommer detta att öka den totala försäljningen av Bregott?
– Det hoppas jag!

 

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Förädling

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.