Från Sverige-veckorna ska lyfta svenskproducerade varor

Konsumenterna blir alltmer uppmärksamma på produkters och råvarors ursprung och många föredrar svenskproducerat. För andra året i rad genomförs en rikstäckande kampanj som ska lyfta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter som är Från Sverige-märkta.

Den 20 september – 3 oktober går dagligvaruhandeln och märkesanvändande företag samman och skyltar upp 900 butiker för att göra det enkelt för konsumenter att hitta Från Sverige-märkta varor. En undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning visar att fler än 8 av 10 konsumenter (81%) tycker att det är viktigt att kunna se råvarors/produkters ursprung. Samtidigt anger över hälften (66%) att svenskproducerad mat är viktigare än såväl pris som varumärke och hållbarhet. 7 av 10 är beredda att betala mer för svenska råvaror, men många upplever att det är dåligt skyltat och behöver bättre vägledning.

–  När du går in i din matbutik ska det vara lätt att hitta Från Sverige-märkta produkter, något vi vill uppnå med den här landsomfattande kampanjen. När du köper en Från Sverige-märkt vara så gynnas inte bara den svenska matproduktionen, utan du bidrar också till de svenska jobben, till ett innovativt svenskt lantbruk, klimatet och den svenska djurvälfärden, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Från Sverige-märket betyder att produkten är odlad, född eller uppfödd i Sverige och även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Det blir allt mindre öppna landskap

Jordbruksmark försvinner och får lämna plats till delvis lämna plats åt bostäder. Det visar färska siffror från Jordbruksverket som rapporterar att åkerarealen under åpren 2016 – 2020 minskade åkerarealen med 3000 hektar.