Halloween väntas slå nytt försäljningsrekord: ”Skrämmande bra”

Färre svenskar planerar att fira Halloween i år – men de som gör det kommer att spendera mer pengar än tidigare.
– I ett ekonomiskt läge där många hushåll är mer försiktiga med sina utgifter visar det här att människor gärna prioriterar högtider, säger Brill Ivarsson på Svensk Handel.

Enligt en färsk undersökning från Svensk Handel väntas Halloween generera en försäljning på omkring 1,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med förra året. Störst ökning syns bland personer i åldern 25 till 56 år.
– Halloween har etablerat sig som en viktig konsumtionshögtid i Sverige. Även om färre planerar att fira i år är engagemanget fortsatt starkt. I ett ekonomiskt läge där många hushåll är mer försiktiga med sina utgifter visar det här att människor gärna prioriterar högtider. Därutöver ser de ekonomiska framtidsutsikterna något ljusare ut nu, vilket kan innebära att vi unnar oss lite extra, säger Brill Ivarsson, gåvoexpert på Svensk Handel.
Sex av tio svenskar planerar att uppmärksamma Halloween i år. Det är en liten minskning från förra årets rekordnivå på 64 procent. Framför allt är det barnfamiljer som håller traditionen vid liv, 82 procent av hushållen med barn firar, jämfört med 50 procent bland hushåll utan barn.
Godis är det vanligaste att köpa inför Halloween. Bland dem som handlar godis uppger 64 procent att de köper lite extra för att ha hemma till barn som går ”bus eller godis”, medan drygt var femte inte gör det.
För första gången är det i lågprisbutiker som flest planerar att handla sina Halloween-varor i (54 procent), tätt följt av livsmedelsbutiker (53 procent).
Halloweens betydelse för handeln ökar också. 35 procent av dagligvaruhandlarna och 17 procent av sällanköpshandlarna ser högtiden som viktig för försäljningen.
– Högtider som Halloween spelar en viktig roll för att driva försäljning och skapa rörelse i handeln. Godis, pumpor och allt annat som hör till Halloween ser ut att bidra till att årets försäljningssiffror blir skrämmande bra, säger Brill Ivarsson.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend

Här är svenska folkets nya matvanor

Asiatisk mat är snart lika omtyckt som italiensk, matpriserna fortsätter att påverka våra matval och klimatfrågan har blivit mindre viktig för konsumenterna. Det visar årets matundersökning från TV4 Köket.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.