Havre- och sojadrycker får kallas krämiga

Nu kan producenter för växtbaserade ”mejerivaror” andas ut. EU har gett klartecken till att använda mejeriralterade uttryck samt sälja produkterna i förpackningar som många annars förknippar med mejerivaror.

I veckan har EU avvisat ändringsförslag 171 – ett förslag som hade för avsikt att stoppa användningen av mejerirelaterade uttryck för att beskriva växtbaserade livsmedel. Uttryck som ”krämig” och ”smörig” är alltså tillåtet att använda för alternativa produkter såsom soja eller havredryck.

Förslaget innefattade även ett förbud mot att sälja dessa produkter i förpackningar som liknar komjölksförpackningar, som kartong. Det skulle heller inte vara tillåtet att beskriva växtalternativens klimat- och hälsofördelar på förpackningen. Även detta har röstats ned.

Däremot kvarstår begränsningen att använda orden ”mjölk” och ”ost” för de växtbaserade alternativen.

– Vi välkomnar beslutet att dra tillbaka AM171. Det är helt avgörande och tidskritiskt att vi fokusera på att avlägsna de juridiska hinder som hämmar skiftet till ett mer hållbart livsmedelssystem, istället för att införa nya hinder. Forskningen visar hur viktigt det är att gå över till en växtbaserade kost för att hantera klimatförändringarna och de folkhälsoutmaningar vi möter idag. Med tanke på att vi bara har nio år på oss att nå målen i Parisavtalet måste vi alla fokusera på hur vi kan påskynda skiftet och göra det lättare för konsumenterna att välja växtbaserade alternativ. Vi vill tacka alla de som stod emot AM171 och stod för ett hållbart livsmedelssystem. Tillsammans en halv miljon människor. Era röster har hörts, säger Cecilia McAleavey, Director of Public Affairs and Sustainable eating, Oatly.

Cecilia McAleavey, Director of Public Affairs and Sustainable eating, Oatly

Dela

Fler nyheter i Värdekedjan och Växtbaserat

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.