Nu börjar julen rulla in i butikerna

På måndag den 4 oktober är det årspremiär för den klassiska julmusten. Sveriges mest sålda julmust Apotekarnes rullar då in i butikerna.

För många är julmusten ett måste till jul och håller hårt på traditionen att inte dricka varken till påsk eller övriga året. Apotekarnes är Sveriges mest sålda julmust och står för 70 procent av den totala försäljningen. På måndag, den 4 oktober, är det start för årets försäljning.

Musten var från början ett alkoholfritt alternativ till öl. Den lanserades i början av 1900-talet och blev snabbt en succé. I dag dricker svenskarna över 30 miljoner liter julmust varje år, och den största delen av konsumtionen, cirka 65 procent, sker under december månad. Men förra året såldes 2 miljoner liter redan i oktober och 7,5 miljoner i november.

– Vi på Carlsberg Sverige är stolta över Apotekarnas Julmust och det känns alltid lite högtidligt när det är försäljningspremiär. Apotekarnes Julmust är en lika självklar del på julbordet som skinkan och sillen, men går självklart utmärkt att njuta av under höstmånaderna, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg.

På senare år har intresset för lightmust ökat och den står numera för cirka 35 procent av den totala julmustförsäljningen.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.