Orkla först i Sverige med svenskt ärtprotein

Orkla först i Sverige med att introducera produkter med svensk ärta som växtprotein. I höst lanserar de Anamma Vegopirog med svenskt ärtprotein.

Orkla satsar stort på växtbaserade livsmedel. Målet är att 2025 omsätta tre miljarder kronor i växtbaserade livsmedel och att 2030 vara ett av Europas ledande bolag inom alternativa proteiner.

– Vi vet att det här är efterlängtat från konsumenterna och vi är väldigt glada att vi kan erbjuda en växtbaserad proteinprodukt som inte bara är tillagad i Sverige, utan också där råvaran är odlad i Sverige. Mer än 90 procent av allt Orkla säljer i Sverige tillverkar vi också i Sverige och vi försöker alltid hitta lokala råvaror, men när det gäller växtproteinråvara har det tidigare saknats alternativ, säger Maria Tilly, Marknadsdirektör Orkla Foods Sverige.

Odlingen sker i Sverige och förädlingen till texturerat protein i Norge och Danmark och därefter tillagas den nya vegopirogen på Orklas anläggning i Vansbro i Dalarna. Sverige saknar anläggning som kan utföra den avancerade processen att framställa protein av svensk ärta.

– Sverige har goda förutsättningar för en egen framgångsrik produktion av växtprotein, och vi skulle självklart välkomna ett helsvenskt alternativ. Till exempel odlas årligen över 200 000 ton ärtor i Sverige som i dag mest används till djurfoder. Den här formen av förädling i Sverige, är ett viktigt steg för att utveckla den nordiska växtbaserade produktionen och här krävs större satsningar, säger Maria Tilly.

Första produkten med svenskt ärtprotein är Anamma vegopirog, med vegofärs. Den tillagas på Orklas anläggning i Vansbro i Dalarna och lanseras under hösten. Pirogen ger cirka 85 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med en pirog med svensk nötfärs och ost.

Dela

Fler nyheter i Värdekedjan och Växtbaserat

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.