Positiv syn på ökad efterfrågan, men oro för ökande importpriser

LRFs gröna näringslivsindex visar på de högsta siffrorna hittills. Det är framför allt skogsbruk, trädgård och animalier som visar positivt medan växtodlare och företag inom förädling och tjänster är mindre optimistiska kring konjunkturen.

Tre av fyra konsumenter köper sin honung i en livsmedelsbutik. Av dessa anser 93 procent att det borde finnas en ursprungsmärkning för att kunna göra rätt val i butiken. 68 procent visste inte om att honung är ett av de tre mest förfalskade livsmedlen som finns. Detta enligt en färs undersökning, gjord på uppdrag av Biodlingsföretagarna.

I dag utsätts honung för stor konkurrens från importerade produkter som saluförs som honung men inte är det. För att kunna öka andelen oförfalskad honung behöver kunskapen om honung och andra biprodukter spridas.

Enligt en undersökning gjord på uppdrag av Biodlingsföretagarna köper 74 procent av konsumenterna sin honung i en livsmedelsbutik. Av dessa använder 54 procent honung dagligen eller minst en gång i veckan. Övervägande andelen av konsumenterna köper flytande honung och nästan 70 procent visste inte att honung ofta förfalskas. Detta gäller i alla åldersgrupper och både bland män och kvinnor.

– Eftersom 7 av 10 köper sin honung i livsmedelsbutik och 72% av dessa inte känner till att honung är ett av världens tredje mest förfalskade livsmedel är det där vi behöver upplysa och informera kunden om vad som finns i burken eller flaskan, säger Mats Olofsson, biodlare och styrelsemedlem i Biodlingsföretagarna.

Hela 93 procent av alla deltagarna i undersökningen svarade att de önskade att honungsburkarna var försedda med ursprungsmärkning.

– Precis som i andra undersökningar, bland annat från Svenskmärkning, stämmer detta överens med vad konsumenter överlag tycker. Det är viktigt med en ursprungsmärkning så att man vet vad man får och vad man köper. Först då kan man göra sitt eget val. Därför är det av stor vikt att vi lyfter detta även inom biodlingen så att våra kunder kan göra rätt val när de köper sin honung, säger Helena Ring Johansson, biodlare och ordförande Biodlingsföretagarna.

Dela

Fler nyheter i Primärproduktion och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.