”Stoltheten över Livsmedelspriset finns fortfarande kvar på kvarnen”

Ett drygt halvår efter att Fazer Kvarn vann Livsmedelspriset för sin produkt Havreris, är alla som arbetar på kvarnen fortfarande mycket stolta över.
– Det är naturligtvis väldigt roligt att få en sådan här utmärkelse, säger Martin Pardell försäljnings- och marknadschef Frebaco Kvarn, och tillägger att de i sin annonsering har använt formuleringen ”Svensk mästare”.

I november 2020 fick Fazer Kvarn Livsmedelspriset för sin innovation Havreris. Produkten lanserades i början av 2020 och fick genast stor uppskattning hos konsumenterna. Havreriset består av hela havrekärnor som ångbehandlats och polerats för att få en kort koktid.

– Vi har hittat en produkt som är nyttig, klimtasmart och dessutom kommer från vår Västgötaslätt, sa John Poulsen, vd Fazer Kvarn i samband med att de vann Livsmedelspriset.

Livsmedel i fokus når Martin Pardell på telefon och för att prata om vad priset har betytt för Frebaco Kvarn och för Havreriset?

– För det första är det kul att få ett bevis för det arbete som vi har gjort och den produkt som vi själva är så otroligt stolta över. Det är kul att det uppmärksammas av andra än oss internt och alla som arbetar på kvarnen är fortfarande stolta över utmärkelsen.

Han berättar att de fick motta många gratulationer från folk i branschen, men även en och annan konsument. Och han är noga med att framhålla att hela kvarnen ligger bakom och att det fanns ett stort engagemang hos alla under utvecklingen av produkten.

– Vi blev naturligtvis jätteglada – först för att vi blev nominerade där folk i branschen tyckte att det var värt att lyfta fram just oss och vår produkt. Och sedan var det väldigt roligt att vi också tog hem priset.

Att de kammade hem utmärkelsen har Fazer Kvarn på olika sätt haft nytta av i marknadsföringen. Dels i sociala medier, dels i sales promotion-material som funnits ute i butikerna. De har även satt på så kallad on-pack av Livsmedelsprisets logotype på förpackningen.

– I annonsering har vi använt formuleringen ”Svensk mästare”, självklart kollade vi först att det var okej, säger han och skrattar.

Havreriset är fortfarande en succé och hittills i år har de sålt bättre än budget. Enligt Martin Pardell importerar vi totalt 60 000 ton ris till Sverige, och trots att de i dag säljer flera ton Havreris är det fortfarande bara en liten del av den svenska rismarknaden.

– Och det är om vi bara tittar på ris. Det går också bra att byta ut pasta mot havreriset.

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.