– Många brittiska inköpare letar efter produkter som kombinerar hälsa, hållbarhet och transparens, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden som leder satsningen.
30 september 2025
Organic Export UK ska öppna dörrar för svenska producenter på en marknad där efterfrågan på hållbar och hälsosam mat och dryck växer.
En av dem som deltar i satsningen är eko-bolaget Dig, som utvecklar naturliga godsaker inspirerade av klassiska kakor och snacks, och som nyligen fått sin första återförsäljare i Storbritannien genom Healf.
– Vårt varumärke passar perfekt in i Healfs sortiment. De söker nya, hälsosamma premiumprodukter som ännu inte finns i UK, vilket gör dem till en idealisk partner för oss, säger Gustav Skanby, marknadschef på Dig, i ett pressmeddelande.
En annan som lyckats är det svenska varumärket Moonvalley. Det är grundat av elitidrottare, däribland traillöparen Emelie Forsberg, och producerar ekologiska och veganska energibars för idrottare och hälsomedvetna konsumenter. Företaget har nyligen säkrat distribution i Storbritannien genom CLF Distribution, en av landets ledande grossister för hälsoprodukter.
– Samarbetet med CLF ger oss en stark plattform i Storbritannien och kontakt med återförsäljare som verkligen förstår värdet av ekologiska och funktionella produkter, säger Johan Björkman, medgrundare av Moonvalley.
Småskaliga Nordic Chocolate från Norrland tillverkar bean-to-bar-choklad med fokus på lokala smaker och ekologiska råvaror. Företaget har etablerat sig i Storbritannien genom ”farm shops” och oberoende butiker, där efterfrågan på hållbara premiumprodukter växer.
– Vi är glada över att vår choklad når medvetna brittiska konsumenter. Att sälja via farm shops är en perfekt start – de värdesätter kvalitet, storytelling och närhet till producenten, säger Jenny Berg, grundare av Nordic Chocolate.
– Att flera av våra medlemmar nu har tagit viktiga steg in på den brittiska marknaden visar på en potential för svenska ekologiska livsmedelsföretag. Förhoppningsvis kan de också inspirera fler företag att följa efter, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.
Projektet Organic Export UK finansieras av EU och pågår under tre år, till och med 2026, och omfattar mässor, affärsresor och marknadsföringsinsatser som kopplar samman svenska livsmedelsföretag med brittiska återförsäljare.
BILDEN: Teamet från Organic Sweden på mässan NOPEX.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Utblick
Det blir ett blågult julbord i år: ”Köpkraft och framtidstro”
För första gången på flera år är priset på julmaten mindre viktigt än ursprung och kvalitet. Det visar Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning. Julskinkan är den viktigaste maträtten, julmust den viktigaste drycken och ris à la Malta den viktigaste desserten.
3 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.





