De inleder förstudie som ska främja innovationer i livsmedelskedjan

Sweden Food Arena inleder en förstudie om hur livsmedelskedjan ska ta sig till topp tre avseende innovationer i Europa till år 2030. Tillväxtverket har beviljat medel till studien.

Sweden Food Arena arbetar för att få företag inom livsmedelskedjan att bli bland de bästa på innovationer i Europa för att matcha målen i riksdagens livsmedelsstrategi. För att nå dessa mål anser Sweden Food Arena att Sverige behöver ett utvecklat och modernt innovationssystem.

– Ett system, anpassat för en mångfald av företag, oavsett geografisk placering och storlek med fokus på att omsätta kunskap till lösningar som efterfrågas av marknaden, säger Marie Gidlund, verksamhetsledare Sweden Food Arena.

Systemet är i dag inte tillräckligt anpassat efter de behov och förutsättningar som företagen har. I det nyligen avslutade projektet ”Livsmedelskedjan som utvecklingsarena” har Sweden Food Arena visat att det finns en betydande potential att förbättra dagens innovationssystem som är splittrat och komplicerat samt att det saknas överblick.

I dag satsar staten cirka 40 miljarder per år på forskning och lika mycket i olika företagsstöd.

– Pengar finns alltså, men analyser visar att effektiviteten i innovationssystemet är svag. Många andra länder är bättre på att skapa effektiva innovationer, säger Kristian Wirsén, SISP.

Nu har arenan beviljats medel av Tillväxtverket för att utföra en förstudie om hur svenska livsmedelsföretag ska vara i topp i Europa avseende innovationer.

– Förstudien ska utreda tre fokusområden som vi ser som ett första steg mot en större långsiktig satsning. Det är satsning på nationell samverkan kring forskning och innovation, ökat nyttiggörande av forskningsresultat i livsmedelsföretag samt en satsning på regionalt innovationsstöd genom samordning mellan nationella och regionala aktörer, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef Tillväxtverket.

 Förstudien kommer att visa hur framtidens moderna innovationssystem ska se ut.Den är uppdelad i fyra arbetspaket, där Sweden Food Arena arbetar med de tre förstnämnda:

  1. Satsning på nationell samverkan kring forskning och innovation
  2. Ökat nyttiggörande av forskningsresultat i livsmedelsföretag
  3. Satsning på regionalt innovationsstöd genom samordning mellan nationella och regionala aktörer
  4. Forskarskola som stärker konkurrenskraften i livsmedelsbranschen. (Den här punkten diskuteras separat med finansiärer)

– Livsmedelskedjan har potential att bli en innovativ tillväxtmotor i svensk ekonomi som både genererar jobb och bidrar till en hållbar omställning, säger Marie Gidlund.

 Sweden Food Arena samlar företag och branschorganisationer i livsmedelskedjan för att samverka kring innovation och forskning för en konkurrenskraftig och växande livsmedelskedja.

 Bild: Marie Gidlund, verksamhetsledare Sweden Food Arena

Dela

Fler nyheter i Forskning och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.