Växa Sverige blir ny delägare i Tillväxtbolaget

Växa Sverige tillför nytt kapital i Tillväxtföretaget och går samtidigt in som ny delägare. Kapitalet gör det möjligt att trappa upp arbetet för tillväxt och ökad konkurrenskraft för Sveriges lantbrukare. Sedan tidigare är LRF, HKScan och Lantmännen delägare i Tillväxtbolaget

Växa Sverige investerar nu i Tillväxtbolaget och får med det en ägarandel på 20 procent. Verksamheten har sedan 2016 bidragit med 74,7 miljoner kronor i direkt finansiering till utveckling inom lantbrukssektorn samt underliggande investeringar om cirka 700 miljoner kronor, bland annat i form av lån som komplement till övrig finansiering.

Den nya kapitaltillskottet från Växa gör det möjligt för Tillväxtbolaget att fortsätta intensifiera arbetet för tillväxt inom svensk animalieproduktion och växtodling, samt bidra till fortsatta kvalitetsförbättringar i livsmedelskedjan.

– Växas intresse för Tillväxtbolaget är att med ett finansiellt stöd till framtidens företagare öka livsmedelsproduktionen i Sverige. Styrelsen vill med Växas ägarskap visa på och stärka framtidstron i lantbruket, speciellt inom mjölk och kött, säger Magnus Carlman styrelseordförande Växa Sverige.

– Vi vill öka svensk livsmedelproduktion och därmed den svenska självförsörjningsgraden av mjölk och kött. Växas affärsidé bygger på att öka konkurrenskraften i svenskt lantbruk. Vi ser i Tillväxtbolaget möjligheten att tillsammans med andra företag förbättra de finansiella villkoren för lantbruksproduktionen, säger Dorit Greve, vd Växa Sverige.

Tillväxtbolagets data visar även att över 60 procent av låntagarna är under 44 år vilket avviker markant från genomsnittsåldern i branschen.

– Vi välkomnar Växa Sverige som ny delägare, de tillför utöver det rent monetära tillskottet en viktig kunskapsbas som kommer komma våra låntagare till del. Att dessa dessutom tenderar att vara betydligt yngre än genomsnittsåldern för verksamma i branschen visar att våra investeringar bidrar till att stärka livskraften och långsiktigheten inom svenskt lantbruk, vilket både är glädjande och nödvändigt, säger Helena Silvander, vd på Tillväxtbolaget för Sveriges Lantbrukare.

Dela

Fler nyheter i Primärproduktion och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.