Kulturmatkassen lyfter sambandet mellan naturen och tallriken

Allåkerbär, Svecia, spettekaka, svagdricka och kalvdans har alla en sak gemensamt – det är matvaror med stark kulturhistoria. Nu ska Kålrotsakademien göra en inventering över hela landet för att se vilken butik som har flest livsmedel med gamla rötter.

Från och med den här veckan och en månad framåt pågår inventeringen av den så kallade Kulturmatkassen. Syftet med satsningen, som arbetats fram inom ramen av ett EU-projekt, är att rikta strålkastarljuset på ”livsmedel som är resultatet av ett samspel mellan natur och kultur, mellan platsens jordbundna förutsättningar och människans arbete”.

– Kulturmatkassen är motsatsen till den utslätade och globaliserade maten. Den vill i stället lyfta fram matvaror med kulturhistoriska rötter för att på det viset främja den gastronomiska mångfalden och därmed också den biologiska mångfalden. Det finns ett direkt samband mellan naturen och våra tallrikar, säger Hans Naess, preses i Kålrotsakademien.

Kultur, smak och ursprung är devisen för kulturmatkassen och man har valt ut totalt 38 olika matvaror som får symbolisera kulturmaten. Urvalet har skett utifrån tre grupper: EU:s skyddade beteckningar för livsmedel, Slow Foods Presidiaprodukter samt produkter som har koppling till några framträdande matakademier i Sverige.

Vissa livsmedel är mer kända som älgkött, småländsk ostkaka och kanelbulle, medan Upplandskubb, gurpi, hånnlamb och källarlagrad getost är betydligt mer sällsynta.

Hela svenska folket är inbjudna att hjälpa till att undersöka utbudet av kulturmatvaror i matbutikerna med hjälp av en app. Inventeringen är tänkt att ske en gång om året och ge en bild av vilka matvaror som är mest sällsynta – och därmed också hotade.

– Vi kommer även att utse en vinnare, nämligen den butik som har de bredaste utbudet av kulturhistoriskt viktiga livsmedel, säger Martin Ragnar, sekreterare i Kålrotsakademien.

Kålrotsakademien är akademien för främjandet av den svenska matens kulturarv. Den tidigare så bortglömda kålroten och den enda gröda som har sitt ursprung i Sverige, har blivit akademiens symbol.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Måltider

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.