När isoleringen är över vill svenskarna fika

Efter lång tid av isolering och fysisk distans är det många som längtar efter att umgås. I en färsk undersökning från Nepresso och Kantar Sifo säger drygt hälften att de kommer prioritera socialt umgänge och fyra av tio längtar efter att fika med en vän efter pandemin.

Snart kommer alla att kunna umgås med nära, kära, vänner och bekanta igen, något som många har längtar till efter att ha varit tvungna att hålla distans i över ett år. I en undersökning av Nespresso har man frågat hur pandemin har påverkat människors känslor för den älskade fikan och hur det utmanande året satt sina spår i folks sociala liv. I samarbete med psykologen och författaren Björn Hedensjö samt Kantar Sifo utforskade Nespresso vår relation till kaffe och stunderna vi delar med varandra.

Svenskar är ett kaffeälskande folk. Andra undersökningar har visat att vi ligger bland topp 10 i världen. Åtta av tio (79 %) dricker kaffe minst en gång i veckan, av dessa uppger sju av tio (73 %) att de dricker kaffe varje dag.

Vi njuter också gärna av vårt kaffe tillsammans med andra när det inte är pandemi, och ”fika” är en sed som är typisk svensk. Nespressos undersökning visar att det är våra vänner vi verkar längta efter mest. Fyra av tio (41 %) skulle helst vilja sitta och fika/ta en kaffe med en vän, jämfört med var fjärde som vill fika med en familjemedlem (23 %). En av sju (15 %) skulle vilja fika/ta en kaffe med sin partner. Var femte svensk (20%) tror att de kommer fika med andra oftare efter pandemin, än vad de gjorde innan.

– Det är intressant att så många prioriterar upp socialt umgänge. Det kommer definitivt återspeglas i en social explosion i kort perspektiv, frågan är om det håller i sig och vi kommer att få ett nytt ”glada 20-talet” precis som efter spanska sjukan för 100 år sedan, säger Björn Hedensjö.

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.