5 februari 2021
Ett av målen i den svenska livssedelsstrategin är att öka den totala livsmedelsproduktionen i Sverige. Samtidigt råder brist på välutbildad arbetskraft i de gröna näringarna. LRF och Arbetsförmedlingen har sedan tidigare ett samarbete kring arbetskraft. Nu fortsätter de tillsammans och skapar ett nationellt branschråd samt en styrgrupp som ger parterna bättre förutsättningar för att få en helhetsbild av kompetensförsörjningen nationellt.
– Vi har en hållbar svensk livsmedelsproduktion och både branschen och politiken vill att den ska öka, enligt den nationella livsmedelsstrategin. Då behövs fler kompetenser än de som finns idag. Ska vi kunna hålla i och öka produktionen och trygga livsmedelsförsörjningen i Sverige framöver måste det ske en generationsväxling inom de gröna näringarna, vilket också det medför ett stort rekryteringsbehov. Därför är det viktigt att LRF och Arbetsförmedlingen samarbetar om vilka kompetenser som behövs och vilka utbildningar som måste till för att fler ska kunna söka sig till och skapa sig en framtid i de gröna näringarna, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF.
Styrgruppen träffas fyra gånger om året och ska följa upp hur samarbetet fungerar nationellt, regionalt och lokalt. Den upprättar också en årlig handlingsplan som blir vägledande för samarbetet på de olika nivåerna.
– Samarbetet säkrar Arbetsförmedlingens kunskap inom de gröna näringarna och vi kommer nu ännu bättre att kunna fånga upp behovet av arbetsmarknadsutbildningar och vad de bör innehålla. Lyckas vi med kompetensförsörjningen har sektorn goda möjligheter att sysselsätta många fler i närliggande branscher och i hela landet, säger Maria Mindhammar, generaldirektör för Arbetsförmedlingen.
Dela
Fler nyheter i Människor och Primärproduktion
Människor Måltider Värdekedjan
Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker
Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.
25 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.