26 mars 2021
Tre av fyra svenskar använder ost till matlagning minst en gång i månaden. Smak och vana uppges som främsta anledningarna till valet av ost. Omsättningen för importerad matlagningsost, liknande parmesan, uppgick under fjolåret till 500 miljoner kronor. Nu vill Västerbottensost erbjuda ett svenskt alternativ till de importerade ostarna.
– Jag hoppas att fler konsumenter vågar bryta sina invanda mönster och prova ett svenskt alternativ. Västerbottensost Matlagningsbitar passar med sin smak utmärkt att riva över pastan eller toppa helgens potatisgratäng, säger Lina Jonsson, Product Manager Västerbottensost.
Västerbottensost Matlagningsbitar har en lagringstid på 18 respektive 24 månader.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Måltider
Människor Måltider Värdekedjan
Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker
Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.
25 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.