Arla lanserar en digital skolfrukostguide

Arla lanserar ett nytt digitalt verktyg för att hjälpa skolor runt om i landet att komma i gång med frukostservering. Förhoppningen är att fler skolor börjar servera frukost och att fler elever på så sätt får en bättre start på dagen.

Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras nu en skräddarsydd skolfrukostguide för att göra det enklare för skolor att komma igång och servera frukost utifrån sina egna förutsättningar, och få hjälp med att hitta lösningar på olika problem.
– De skolor som börjat med frukost vittnar ofta om högre koncentrationsförmåga, lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Men för många skolor kan det vara svårt att komma i gång. Nu har vi tagit fram ett digitalt verktyg för att hjälpa dem, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla.

I Generation Peps senaste rapport uppgav hälften av tonåringarna att de inte ätit frukost under veckans alla dagar och elva procent av dem svarade att de inte ätit frukost alls. Undersökningen visar också på skillnader i frukostvanor kopplat till inkomstnivå. Barn i familjer med högre inkomster äter i större utsträckning frukost alla dagar, jämfört med barn i familjer med lägre inkomster.
– I arbetet med Pep skola ger vi skolor stöd till att införa mer fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor under skoldagen. Vår förhoppning är att Frukosteffekten kan bidra till att fler skolor erbjuder frukost, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Genom satsningen Frukosteffekten får skolorna, utöver kunskap och exempel, även tillgång till elevundersökningar och informationsmaterial. Det digitala verktyget kommer att byggas ut och vidareutvecklas allt eftersom, baserat på skolornas behov och önskemål.

Dela

Fler nyheter i Måltider och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.