De kan vinna Livsmedelspriset 2022

Nu står det klart vilka finalisterna till Livsmedelspriset 2022 är. Vinnaren koras på Livsmedelsdagarna i Tylösand i september.

De nominerade är Bengt Persson, visionär och pionjär inom hållbar cirkulär livsmedelsproduktion, Coop Sverige för sin hållbarhetsdeklaration för livsmedel samt Svenskmärkning AB.
Priset är ett av de allra prestigefullaste i branschen och har delats ut av Livsmedel i fokus sedan 1964. Det går till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.
Lotta Hovhammar är kommunikationsansvarig på Svenskmärkning.
Hur känns det att vara nominerad?
– Vi är otroligt glada och stolta över att vara en av tre finalister till det prestigefulla Livsmedelspriset 2022.
Varför borde ni vinna priset?
– Genom vår gemensamma ursprungsmärkning lyfter vi svenskproducerad mat, dryck och växter och värnar svenska mervärden. Märket är en samlad mötesplats där vi kan göra skillnad för ökad livsmedelsproduktion och marknadsutvecklingen i Sverige, samtidigt som konsumenten får de svenska varor de efterfrågar. Det är viktigare idag än någonsin och det samarbetet gör att vi tycker att Svenskmärkning är värt att vinna, säger hon.

Finalisten Bengt Persson, genom sin kommunikationsansvarige Lars Höök, håller med: ”Det är jättekul att vara finalist!”
– Ja, verkligen! De två medkandidaterna till priset är också ett mycket hedrande sällskap!, fortsätter han.
Lars Höök berättar att Bengt Persson under många år drivit hållbarhetsfrågorna i jordbruket och gjort banbrytande insatser.
– Det gäller inte minst bygget av Foodhills och nu senast den svenska proteinfabriken GroPro – en anläggning som kan minska vårt importberoende av protein och som bidrar till ökad robusthet i vår livsmedelsförsörjning. Dessa insatser är verkligen värda ett Livsmedelspris, säger han.

Therese Knapp, presskommunikatör på Coop, är även hon väldigt glad att företaget är nominerat och en av tre finalister.
–Ja, vi är glada och stolta över finalplatsen. Livsmedelspriset har uppmärksammat många viktiga innovationer och företag genom åren och vi skulle bli väldigt glada om hållbarhetsdeklarationen fick sålla sig till den skaran.
Varför borde ni vinna?
– Hållbarhetsdeklarationen är unik i sitt slag. Med den tar vi ett större grepp om hållbarhetsfrågan kopplad till hur maten produceras och visar upp tio olika aspekter av hållbar livsmedelsproduktion. Den finns för att våra kunder ska kunna lära sig mer och göra medvetna val när de handlar, men också för att vi på Coop ska ha ett gemensamt, genomgående sätt att styra vårt sortiment mot ett lägre hållbarhetsuttryck. Vi har tagit ett stort steg framåt men hållbarhetsdeklarationen och hoppas att vi kan inspirera fler.

Tidigare vinnare av det prestigefulla priset är till exempel Lantmännens Växthus och Fazer Kvarn. Ifjol vann Gårdsfisk priset för sin miljövänliga metod att odla fisk.
Vad har vinsten inneburit för er?
– Allt sådant här är fantastiskt roligt! Det stärker oss som bolag att vi får lov att vara med i de här sammanhangen. Det ger oss positiv uppmärksamhet, och vi tycker det är viktigt att svenska bolag får vara med och spegla sig i glansen. Säger Johan Ljungqvist en av grundarna av Gårdsfisk.

Om årets finalister
Bengt Persson
Bengt Persson är en visionär och pionjär inom hållbar cirkulär livsmedelsproduktion. Han har skapat den första svenska proteinfabriken, hett efterlängtad av den svenska marknaden. Tidigare har han byggt upp Food Hills i Bjuv och nu proteinfabriken GroPro, där man anrikar protein från svenskodlade baljväxter via en ny teknik och en process helt utan kemikalier. Den förbrukar dessutom endast en femtedel av energin i traditionell proteinanrikning

Coop Sverige för Coops hållbarhetsdeklaration för livsmedel
Coop Sverige nomineras för Coops hållbarhetsdeklaration för livsmedel
Det ska vara enkelt att välja hållbart i matbutiken. Med hjälp av en hållbarhetsdeklaration underlättar Coop för både konsumenter och inköpsavdelning att göra mer hållbara val. Hållbarhetsdeklarationen, som bygger på Hållbar livsmedelskedjas tio utvalda parametrar, hjälper också inköpare på Coop och produktutvecklare på livsmedelsföretag att utveckla mer hållbara sortiment över tid.

Svenskmärkning AB
Genom Från Sverige-märkningen samarbetar hela den svenska livsmedelsbranschen för att utveckla och stärka den svenska livsmedelsproduktionen, öka självförsörjningsgraden och säkra produktionen och jobben för framtiden.

 

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.