Digitalisering förbättrar hanteringen av matsvinn

Sveriges Stadsmissioners matbanker omfördelar överskottsmat från livsmedelsindustrin till människor som lever i matfattigdom. På så sätt hjälper de till att minska matsvinnet och matfattigdomen och bidrar till miljömässig, social- och ekonomisk hållbarhet

Sveriges stadsmissioner driver matbanker runt om i Sverige där de tar emot produkter från livsmedelsproducenter, grossister och handel som av olika anledningar inte blivit sålda. De ser till att maten når människor i behov av hjälp i form av måltider, matkassar eller genom sociala matbutiker.

Önskemål om mer detaljerad återrapportering från donerande livsmedelsföretag och lagkrav kring spårbarhet ledde till att Sveriges Stadsmissioner behövde hitta en lösning för digital registrering och uppföljning av verksamheten i matbankerna. Utöver dessa krav ville man även kunna följa upp hur mycket mat som matbankerna räddar från att bli svinn.

Genom projektstöd från Postkodlotteriet och Vinnova har man kunnat utveckla en omfattande digital men användarvänlig lösning. Isobar fick uppdrag att utveckla lösingen. De prioriterade funktionerna var en skanningapp för enklare registrering av in- och utförsel av varor, möjlighet att se lagersaldo samt en databas med detaljerad information om flödet av svinn.

I slutet av augusti förra året använde de fyra största matbankerna i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö CRM-lösningen och de nya arbetsprocesserna kommer inom kort att vara implementerade i nio stadsmissioner nationellt.

– Den största effekten av att lösningen har implementerats i Stadsmissionens matbanker är att den skapar förutsättningar att hantera mycket mer mat på ett säkert sätt”, säger Anne Lunde Dinesen, projektledare för Sveriges Stadsmissioners matbanker.

– Ideell sektor hanterar mindre än 5 procent av det ätbara matsvinnet idag, men behovet av mat är enormt. Mellan 1 – 4 procent av alla svenskar lever i matfattigdom idag. Så det finns verkligen en möjlighet att låta matsvinn och matfattigdom vara del av varandras lösning.

 

Fler nyheter i Människor och Måltider

Feeder ger grundskoleelever ökad insikt om hemkunskap

Nu ska Sveriges skolelever inspireras att reflektera kring matens stora betydelse för deras liv via en podd. Det är en Livsmedelsföretagen som startar Feeder – en podcast om hem- och konsumentkunskap.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem