Digitalisering ger minskat matsvinn

Axfoods samtliga kedjor är i fas med sitt övergripande halveringsmålet när det gäller matsvinn. Detta tack vare digitala lösningar såsom automatiserade beställningar och handdatorer som identifierar varor med kort datum.

I fjol minskade matsvinnet från Axfoods butikskedjor till 1,26 procent, vilket innebär att alla kedjor ligger i linje med deras övergripande halveringsmålet.

– Vi arbetar ständigt med att utmana inarbetade rutiner för att ta oss vidare på vår hållbarhetsresa. För att minska matsvinnet ytterligare krävs både nytänkande och smarta digitala lösningar, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Automatiserade beställningar av varor är ett exempel på framgångsrik digitalisering. Med hjälp av avancerad analys får butikerna hjälp att beställa rätt mängd varor vid rätt tillfälle. På så sätt undviks både tomma hyllor och överbeställningar med riskerar att allt inte blir sålt.

Willys, Hemköp och Tempo har under 2020 med hjälp av handdatorer enkelt kunnat identifiera varor med kort datum att sälja ut till reducerat pris. Utförsäljning av dessa varor samt frukt och grönt med skönhetsfläckar och hög mognadsgrad har haft stor betydelse för att kunna minska matsvinnet.

Dessutom har matjätten donerat cirka 700 ton mat genom samarbete med olika välgörenhetsorganisationer, vilket har bidragit till det minskade matsvinnet.

– Minskat matsvinn är ett av många exempel på när satsningar på hållbarhet leder till förbättrad lönsamhet samtidigt som det gynnar miljön, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Axfoods mål är att svinnet ska uppgå till endast 0,86 procent av butikernas omsättning till 2025. Det innebär en halvering jämfört med 2015 när målet sattes. Den största utmaningen framöver är att ytterligare minska matsvinnet från frukt och grönt, bröd samt butikernas delikatessdiskar.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.