Feeder ger grundskoleelever ökad insikt om hemkunskap

Nu ska Sveriges skolelever inspireras att reflektera kring matens stora betydelse för deras liv via en podd. Det är en Livsmedelsföretagen som startar Feeder – en podcast om hem- och konsumentkunskap.

Podcasten Feeder är tänkt som ett lättillgängligt läromedel för hem- och konsumentkunskap i årskurs sju till nio. Till varje avsnitt bjuder Feeder in sakkunniga experter och kloka gäster som tillsammans med programledarna rätar ut vanliga frågetecken kring livsmedel, slår hål på seglivade matmyter och utforskar matens roll i hemmet och samhället. Podcasten produceras av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen.

− Det finns en förlegad bild av att hem- och konsumentkunskap bara handlar om matlagning. Med podden vill vi ta det breda grepp som ämnet förtjänar och hjälpa eleverna att reflektera kring matens stora betydelse för deras liv. Den som vill få reda på hur man gör en toppredning kommer bli besviken, men för den som vill bli en klok och medveten konsument finns det desto mer att hämta, säger Max Berg, kommunikatör på Livsmedelsföretagen och en av Feeders programledare.

För att podcasten ska passa in i kursplanen och verkligen komma till nytta har Livsmedelsföretagen utvecklat den i samarbete med både lärare och elever.

− Hem- och konsumentkunskap handlar i grunden om att förbereda eleverna på vuxenlivet. Det är ett superviktigt ämne men också lite förbisett. Det vill vi ändra på med Feeder. Vi vill ge lärarna ett faktabaserat och lättillgängligt underlag till spännande diskussioner med eleverna om allt det som ryms inom hem- och konsumentkunskap, till exempel ekonomi, hälsa, miljö och kultur, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Poddens längd och format har anpassats för att passa eleverna, och ämnena har valts i samråd med lärare som även har fått förhandslyssna och komma med synpunkter. Varje avsnitt kommer med en lärarhandledning som läggs upp på poddens hemsida.

De fyra första avsnitten kommer att handla om energidrycker, livsmedelsförpackningar, matmärkningar samt tallriksmodellen.

Feeder finns i de flesta poddspelare, inklusive Spotify. Men information om podden och avsnitten finns på www.hemkunskapspodden.se.

Dela

Fler nyheter i Människor och Trend

Ny studie: Svenskproducerad mat i topp

Att maten är svenskproducerad en av de viktigaste faktorerna vid valet av mat och dryck i butik, enligt en färsk attitydundersökning från Demoskop som Svenskmärkning AB står bakom. Ägg, mjölk, fågel, potatis, nötkött och fläskkött är de varor som svenska folket tycker är viktigast att köpa av svenskt ursprung.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.