Ökat förtroendet för svenska livsmedelsföretag

9 av 10 svenskar har stort förtroende för svenska livsmedelsföretag. Trots pandemin och de påfrestningar på sektorn som den inneburit ökar förtroendet med 2 procentenheter från november 2019 till samma period 2020. Det visar en undersökning av Livsmedelsföretagen.

Sedan 2013 har Livsmedelsföretagen regelbundet undersökt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. Undersökningarna visar en starkt uppåtgående trend. Första året uppgav 63 procent av de tillfrågade att de hade stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. I den senaste undersökningen som utfördes i november 2020 var motsvarande siffra 91 procent.

− När coronapandemin slog till våren 2020 utsattes industrin för stora påfrestningar. Många svenskar började hamstra livsmedel, men våra medlemsföretag höll igång produktionen och fyllde snabbt på i butikshyllorna. Tack vare deras rådighet uppstod det aldrig någon matbrist. Företagen tar frågor om pålitlighet, säkerhet, hållbarhet och kvalitet på största allvar, och deras sätt att hantera den här krisen har stärkt konsumenternas redan stora förtroende, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Undersökningen utfördes av Demoskop 6–12 november 2020 på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 138 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel. Deltagarna i panelen har rekryterats slumpmässigt via telefon. Resultatet har vägts med avseende på kön och ålder.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.