Halloj kylskåpet slår hål på matmyter

Halloj kylskåpet är en Youtubeserie som ges ut av Livsmedelsföretagen. Den vill öka kunskapen om livsmedel och slå hål på matmyter. Första säsongen släpptes i våras och gjorde succé med över 250 000 tittare. Nu släpps säsong två med sex nya avsnitt.

Livsmedelsföretagen vill öka kunskapen om livsmedel och livsmedelsbranschen bland unga vuxna – en viktig målgrupp både som konsumenter och som framtida anställda och företagare. En satsning i det arbetet är podcasten Feeder som vi skriver om på sidan 13 i det här numret. I våras beslutade sig Livsmedelsföretagen för att ta steget in i Youtubevärlden och släppte fem avsnitt i programserien ”Halloj kylskåpet”.

− Livsmedelsindustrin är unik på så sätt att vi alla kommer i kontakt med den flera gånger om dagen genom vad vi äter och dricker. Men samtidigt är det ganska få som funderar på vem som producerar maten, hur den tillverkas och hur den påverkar oss. Med den här webbserien vill vi slå hål på matmyter och sprida matglädje, men framför allt få unga att få upp ögonen för Sveriges godaste industri genom att blanda humor och nyttig kunskap, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Programledare för serien är Edvin Törnblom, som är ett välkänt namn inom poddvärlden och sociala medier.

− Målgruppen är unga vuxna runt 20–25. Det är därför vi valt ett Youtube-format och Edvin Törnblom som programledare. Edvin är, utöver att han är rolig, proffsig och nyfiken, även extremt uppskattad av målgruppen och tillsammans med Johanna Nordström har han en av Sveriges största poddar bland unga. En annan fördel är att han är tämligen typisk för dem vi vill nå med serien. Det finns ett enormt intresse för mat och dryck, men många har ganska ytliga kunskaper som ofta är kryddade med några matmyter och toppade med lite pseudovetenskap. Det vill vi ändra på! säger Jimmy Sandell.

Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen

Efter första säsongens succé med över 250 000 tittare har Livsmedelsföretagen beslutat att släppa ytterligare sex nya avsnitt.

– Den här gången är vi plats hos medlemsföretagen och är med när maten och drycken faktiskt tillverkas. Edvin Törnblom, och alla vi som var med på inspelningarna, har lärt oss jättemycket om livsmedelsproduktion, och det är jag övertygad om att tittarna kommer göra också, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

I de nya avsnitten gör Edvin Törnblom nedslag hos Santa Maria (Paulig), Kavli, Hammars Bryggeri, Chokladfabriken, Atria och Anamma (Orkla Foods). Vid varje företagsbesök ska han reda ut någon fråga om livsmedel, som till exempel ”Vad är curry egentligen?”, ”Smakar prinskorv annorlunda än vanlig korv?” och ”Hur gör man formbar vegofärs?”. Frågan om curry får Edvin svar på i det första avsnittet med hjälp av Branka Veljovic, inköpschef på Paulig.

 

Den stora bilden: Edvin Törnblom, programledare samt Branka Veljovic, inköpschef på Paulig

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Människor

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.