Han blir nätverkets nya styrelseordförande

Klas Johansson, sälj-och marknadschef på Eurofins, gör en efterlängtad comeback i styrelsen för Livsmedel i fokus när han nu kliver in som ny ordförande. “Livsmedelsproduktion och försörjningsfrågor har aldrig varit viktigare än just nu, vilket gör det här uppdraget extra kul”, säger han.

För många av Livsmedel i fokus medlemmar och läsare är Klas Johansson redan ett välbekant namn. Han har nämligen varit med i styrelsen tidigare, totalt i sex år (varav de sista två som vice ordförande) innan han blev avtackad på årsmötet i fjol.
Nu är han tillbaka igen – som ordförande.
– Det är ett fantastiskt kul och viktigt uppdrag att få jobba för hela livsmedelsbranschen på det här sättet, från primärproduktion och industri till detaljhandel, lärosäten och universitet. Det är dessutom och ett väldigt härligt gäng att få göra det tillsammans med, säger han och syftar på resten av styrelsen.
Hur blir det att ta över efter Anna-Karin Karlsson?
– Hon har varit grym som ordförande för Livsmedel i fokus och jag kommer att göra allt för att fortsätta att hålla fanan högt, inte minst genom att försöka att bredda och fördjupa nätverket ytterligare. Min uppgift blir att samla laget och hitta energi för att leverera tillsammans. Jag tror att det är en fördel att jag redan känner många av dem som sitter i styrelsen, jag tror på en kombination av förnyelse och kontinuitet.

Vilka frågor brinner du lite extra för?
– Att värna om det svenska men utan att tappa omvärlden och influenser utifrån. Vår egen livsmedelsindustri har så otroligt mycket att ge och bidra med – och kriget i Ukraina har visat på sårbarheten och vikten av att ha en stark livsmedelsförsörjning, säger Klas Johansson
Hur skulle du beskriva dig själv som person?
– En engagerad och flexibel lagspelare som gillar att lära mig nya saker, möjligen med undantag av det där med olika tekniska system – det ska bara funka. Men det där sista kanske kan skyllas på min ålder – jag fyllde 50 år för ett par veckor sedan, säger Klas Johansson och skrattar.
De senaste åtta åren har han arbetat som affärsområdeschef på Fazer kvarn, främst med kunder inom livsmedelsindustrin. Nyligen bytte han dock jobb och är sedan två månader tillbaka sälj-och marknadschef på Eurofins Food & Feed Testing Sweden i Lidköping.
– Jag är kemist i grunden och inledde en gång i tiden min yrkeskarriär på just Eurofins. Det är spännande att vara tillbaka igen och att jobba med analyser; om jag på Fazer jobbade vertikalt är detta mer horisontellt.
När du behöver koppla av, vad gör du då?
– Jag tycker väldigt mycket om att vara ute i naturen och har blivit mer och mer ”fältbiolog” med åren. Att vandra i skogen och längs vattnet vid den här tiden på året är svårslaget – särskilt om man har med sig kaffetermosen!

På dagens årsmöte har även Viktoria Olsson valts in som ny ledamot. Viktoria har lång och bred erfarenhet av mat- och måltidsbranschen. Idag arbetar hon som universtitetslektor inom Mat- och Måltidsvetenskap på Högskolan i Kristianstad och har sin studiebakgrund på SLU (Magisterexamen, Livsmedelsagronom samt Agronomie doktorsexamen).
Vad kommer du att bidra med?
– Jag intresserar mig mycket för kompetensfrågor. Vi behöver fler talanger som har livsmedel i fokus! Vidare hoppas jag kunna bidra med lite insikter kring olika strömmingar inom forskningen. Jag skulle gärna vilja anlägga ett ännu mer internationellt perspektiv på både utbildnings- och forskningsfrågor och försöka hjälpa till att bevaka utvecklingen i vår omvärld.
Varför är det här ett spännande uppdrag?
– Jag har en djup tilltro till samverkan är övertygad om att nätverksarbete är en viktig faktor för att livsmedelsbranschen ska förbli relevant i alla led.

Övriga styrelsen består av Sara Sundquist, Christian Nyrén, Lena Sparring och Annika Strömberg som samtliga omvaldes som ledamöter på två år.

 

 

 

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.