– Det känns magiskt, säger Patrick Axzell, vd för Orkla Snacks Sverige, när han ger Livsmedel i fokus en exklusiv förhandstitt.
11 december 2025
Det svenska godisvarumärket Bubs har under det senaste året blivit en global succé, mycket tack vare hashtaggen #swedishcandy.
– Vi har fått över 9 miljarder visningar på sociala medier, vilket känns helt galet. Det är ju liksom fler visningar än vad det finns människor i hela världen, säger Patrick Axzell, vd på Orkla Snacks Sverige.
Men hjärtat, framhåller han, finns i Sverige. Det är därför som det är här, på Norrlandsgatan i Stockholm, som den första permanenta konceptbutiken öppnar på självaste Lucia. Det handlar om 222 modiga kvadratmeter, där kaxiga färger blandas med lekfulla former – och där det finns gott om plats för tävlingar och olika events.

– Vi ser det egentligen inte som en godisbutik utan mer som en upplevelsedestination och co-lab, där vi kan testa nya idéer och låta konsumenterna vara med och utveckla varumärket. Det blir ofta bättre när man vågar släppa taget.
I butiken finns godis högt och lågt med hela Bubs sortiment på plats som både lösplock och i påsar. Men här finns även produktnyheter, godis i limited edition och chokladdoppade Bubs-favoriter, liksom kreativa gift packs, kläder, kepsar och andra accessoarer med den välkända loggan.

I samarbete med First Class Brands har man även tagit fram en Bubs-läsk i två olika smaker: Forest Berries, med smak av hallon och blåbär, samt Strawberry Vanilla, som smakar jordgubbar med en mjuk vaniljton.
– Det blir världspremiär för den när butiken öppnar. Man måste ju ha dricka i en godisbutik och då tyckte vi att det var roligare att utveckla en egen än att sälja någon annans, förklarar Patrick Axzell, som även kan tänka sig att komplettera verksamheten med någon typ av servering i framtiden.
– Vi vill att det ska hända saker i butiken och att det alltid ska vara kul och överraskande att komma hit. Det kan handla om att vi tar hit en DJ som spelar musik, eller en bagare som bakar Bubs-bullar eller en chocolatier som gör Bubs-praliner.

På sikt är tanken även att öppna fler konceptbutiker, både i Sverige och utomlands.
– Jag tror och hoppas att det skapar ökad attraktionskraft för varumärket. Det här kan bli i princip hur stort som helst
Hur är ditt eget förhållande till godis?
– Jag älskar godis! Om jag bara får välja en enda sort så väljer jag Bubs sura skumromber med tutti fruttismak.

När Bubs-butiken öppnar på lördag kommer de 250 första besökarna att få varsin goodie bag.
FOTO: Johan Marklund och Agneta Renmark
Dela
Fler nyheter i Förädling och Trend och Värdekedjan
God Jul och Gott Nytt År önskar Livsmedel i fokus
Vi på Livsmedel i fokus vill önska alla våra medlemmar, samarbetspartners och läsare en riktigt god jul och ett gott nytt år! Nu tar vi lite jullov men återkommer med nyhetsbrev den 14 januari 2026. Tack för ett fantastiskt 2025!
18 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.


