Ny kampanj gör svensk mat till en del av säkerhetspolitiken

Med kampanjen ”Bättre beredskap – en tugga i taget” vill branschorganisationen Livsmedelsföretagen lyfta rollen som inhemsk matproduktion spelar för landets motståndskraft. Och vikten av att svenskarna köper svenska livsmedel för att bidra till att göra Sverige tryggare.

Sverige står inför svåra utmaningar när det gäller trygghet och beredskap, men en av våra starkaste tillgångar finns närmare än många tror – i svensk mat och dryck.
Det är huvudbudskapet i Livsmedelsföretagens nya kampanj ”Bättre beredskap – en tugga i taget” som lanseras den här veckan och som kommer att möta allmänheten i printannonser, digitala utomhusskyltar och filmer i sociala medier och på TV.
– Genom att välja svenskproducerad mat och dryck kan alla bidra till att göra Sverige tryggare – en tugga i taget, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.
I kampanjen utgår man från igenkännbara vardagssituationer och hyllar några av svenskarnas mest älskade och välbekanta smaker: chokladdryck, falukorv och gifflar. Livsmedel som många förknippar med barndomen och vardagen men som också skapar trygghet i en alltmer orolig värld.
I en printannons där falukorven spelar huvudrollen står det exempelvis så här:

”Och när världen svajar behöver trygghet inte vara svårare än så.
Skiva för skiva, rå som stekt, gör du en insats för något större.
Du stöttar en industri som står pall. Du bygger upp en beredskap.
En beredskap som smakar barndom – och håller för framtiden.”

 

– Det är lätt att bli överväldigad och nedslagen av alla kris- och krigsrubriker, och vi lever onekligen i svåra tider. Sveriges livsmedelsberedskap måste bli mycket bättre. Det vi vill visa är att var och en kan bidra. Bra politik och välvilliga myndigheter är givetvis viktigt, men vad vi väljer att lägga ner i matkorgen är helt avgörande. Det som inte produceras i fredstid kan inte heller produceras i kristid. Ju mer svensk mat och dryck vi köper idag desto starkare blir vår beredskap imorgon, säger Jimmy Sandell.

 

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan

Arla och Kavli samarbetar för grön omställning: ”Viktig pusselbit”

För första gången i Sverige används klimatdata från enskilda mjölkgårdar i ett livsmedelsföretags klimatrapportering. Samarbetet mellan Arla och Kavli ska ge mer rättvisande och transparenta beräkningar av utsläpp i hela värdekedjan.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.