12 augusti 2025
Asiatiskt är en av de starkaste mattrenderna just nu; sedan 2012 har försäljningen av asiatiska livsmedel mer än fördubblats i Sverige.
Detta tar Paulig genom varumärket Santa Maria fasta på i sin storsatsning på Asian Tacos. Det handlar om en handfull nya produkter som gör det enkelt att kombinera och komponera olika asiatiska måltider.
– Med vårt nya koncept så kan konsumenter njuta av en massa härliga asiatiska smaker, på ett sätt de känner igen sig i – i ett tacoformat med en wrap bas, två smaksättningar och två toppingsåser – som man sedan kombinerar med grönsaker och proteinalternativ, gärna tillsammans med familj och vänner, säger Eric Wollberg, Marketing Activation Manager på Paulig.
I nästa vecka lanseras följande fem nyheter i butik:
- Santa Maria Asian WrapRice Flour gjorda på 80 procent rismjöl. För optimal konsistens ångas wrapsen, men de går även att värma i mikro.
- Som fyllning kommer Santa Maria Stir Fry Sauce Sweet Chili & Garlicsom man häller i pannan på sin stekta kyckling, tofu eller liknande. Den medelstarka såsen kombinerar fyllig sötma med lagom hetta.
- För den som föredrar krispigt innehåll i tacon lanseras Santa Maria Crispy Coating Garlic with a hint of Ginger – en kryddmix som gör det enkelt att laga ”crispy bites” i ugn eller airfryer.
- Santa Maria Toppingsås Hot Kimchi Style är en sås som kombinerar rika smaker av gochujang och vitlök med hetta från chili flakes, att ta som topping.
- Santa Maria Toppingsås Sweet Korean BBQär en sås med varm sötma från ingefära och het smak av gochujang – även detta en topping.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Måltider och Trend
Här odlas framtidens kött: ”Vi brygger kött”
Re:meat är Sveriges första bolag inom odlat kött. Idén går ut på att celler från ko får växa i bioreaktorer i en kontrollerad odlingsmiljö, för att sedan förädlas till olika sorters köttprodukter med extremt lågt klimatavtryck.
14 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.