Hybridköttbullar – häften av varje blir dubbelt bra

Felix lanserar en hybridköttbulle för foodservice, där hälften av nötfärsen är ersatt med ärtprotein.
– Vi ser en tydlig trend som växer fram i form av ”plant forward” i stället för plant based, säger Kristina Fransson, direktör för Orkla FoodSolutions.

Femtio-femtio verkar vara det nya gröna. Alltså kött- eller fiskprodukter där hälften av den animaliska delen byts ut mot baljväxter och grönsaker.
– Plant forward innebär att kött kan fortsatt finnas med, men basen är grönsaker och baljväxter, vilket är bra för både klimatet och för hälsan. Våra hybridprodukter svarar väldigt bra på den nya trenden och är en väg till mer grönt och växtbaserat för fler barn och vuxna, säger Kristina Fransson, direktör för Orkla FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.
Felix hybridköttbulle med nötkött och ärta är nästintill identisk med en traditionell köttbulle i smak och textur, men ger upp till ett halverat klimatutsläpp.
– Vi har fört samman vår expertis inom både vegetariska produkter och färsprodukter för att skapa något helt unikt – en hybrid mellan vegobulle och köttbulle. Valet av ärtprotein som substitut för en del av köttet var naturligt då det inte bara minskar klimatavtrycket utan också odlas i Sverige.
Orkla Foods Sverige är med sina varumärken Anamma och Felix ledande på både växtbaserad mat och enkla vardagslösningar i köket.
– Bara två procent av världens proteinmarknad är växtbaserad och vi behöver ändra våra matvanor både för klimatet och för hälsans skull. Det här skapar stora möjligheter för oss i livsmedelsindustrin, men är samtidigt utmanande och kräver innovationskraft. Nyckeln är att minska på köttet och lägga till högkvalitativa, näringstäta, växtbaserade livsmedel, men ändå ha kvar alla smaker och den textur vi är vana vid, säger Kristina Fransson.

Felix hybridköttbulle med nötkött och ärta är utvecklad i Malmö och Eslöv, av Orkla Foods Sveriges innovationsavdelning, och tillagas på bolagets livsmedelsanläggning i Eslöv. Den lanseras i mars, till en början enbart mot restaurang- och storhushållsmarknaden.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Trend

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.