Intäkter från kakor ger bidrag till världens flyktingar

Konditoriföretaget Delicato lanserar en ny kampanj till förmån för människor på flykt. Av varje såld förpackning av Delicatoboll 6-pack kommer 60 öre att gå till FN:s flyktingorgan UNHCR:s arbete.

Ungefär en procent av världens befolkning är på flykt, enligt UNHCR:s Global Trend-rapport som publicerades sommaren 2020. Situationen för dessa människor är katastrofal. Nu skänker Delicato 60 öre per 6-pack av sin populära Delicatoboll till organisationens arbete för att hjälpa flyktingarna.

– Vi är oerhört glada över att Delicato gör den här satsningen. Över 80 miljoner människor befinner sig idag på flykt, det är den högsta siffran någonsin hittills, säger Åsa Widell, Sverige för UNHCR:s generalsekreterare.

Kampanjen pågår mellan under hela mars månad och bakverken kommer att säljas i drygt 3 000 dagligvarubutiker.

– Vi på Delicato är enormt stolta över att kontinuerligt kunna bidra till UNHCR:s livräddande arbete där behovet är som störst. I årets butikskampanj kommer vi förlänga räckvidden på detta livsviktiga budskap via vår bästsäljande produkt Delicatoboll 6-pack säger Johan Berg, VD på Delicato.

Sedan tidigare har företagets grundare Einar Belvén:s stiftelse skänkt sammanlagt 6,5 miljoner kronor till UNHCR:s arbete för att skydda människor på flykt.

– Beloppet som Delicato och Stiftelsen Einar Belvén hittills har skänkt räcker till nästan 17 609 nödpaket till familjer som förlorat allt, eller till 33 584 skolpaket till barn som tvingats fly sina hem och avbryta sin skolgång, säger Åsa Widell, Sverige för UNHCR:s generalsekreterare.

UNHCR är FN:s flyktingorgan och skyddar människor som tvingats fly från krig och förföljelse. UNHCR ger nödhjälp som tak över huvudet, mat, vatten och sjukvård. UNHCR skyddar också flyktingars mänskliga rättigheter och hjälper dem att hitta långsiktiga lösningar till en tryggare framtid.

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Människor

Debatt: En satsning på hållbarhet minskar också vår sårbarhet.

Varje bonde är viktig för att vi ska kunna öka vår livsmedelsproduktion på ett hållbart sätt. Men för att lantbrukare ska kunna investera i hållbara metoder och ny teknik, är både ekonomiska marknadsincitament och statliga miljöersättningar helt avgörande. Det skriver Elina Matsdotter, hållbarhetschef för Scan Sverige, i en debattartikel i Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.