– Vi förstod tidigt att det var stort intresse – men kanske inte riktigt så stort, säger utvecklingschefen Nina Hagman.
23 oktober 2025
Den 1 oktober lanserade Herrljungas varumärke Spirit of Sweden sin nya satsning: julmust spetsad med alkohol. Nu drygt tre veckor senare är den redan slut – eller i alla fall tillfälligt.
– Vi har sålt 50 000 enheter på bara tre veckor. Vi förstod tidigt att det var stort intresse och att detta kunde bli stort. Men kanske inte riktigt så stort, eller så tidigt. Jag menar, det är fortfarande 12 grader varmt ute, säger Nina Hagman, utvecklingschef på Herrljunga Drycker, till Livsmedel i fokus.
Hon berättar att en ny stor sändning av julmust redan är på väg till centrallagret. Mer än hälften av Systembolagets butiker har valt att sätta den på hyllan.
– Det är galet kul detta och om vi vågar gissa så skulle vi nog vilja säga att vi kommer att sälja en halv miljon burkar och flaskor alkoholhaltig julmust, i alla fall som ett mål.
Som jämförelse kan sägas att av vanlig julmust säljs i runda slängar 45-50 miljoner liter per år i Sverige.
Herrljungas nya, spetsade julmust finns i två alkoholvarianter: Mellanmust, med en alkoholstyrka om 2,2 procent (och som även kan säljas i dagligvaruhandeln) samt en Systembolagsvariant, starkmust, om 4,5 procent.
Nina Hagman är en av talarna på Trendkoll. Missa inte henne – säkra en plats!
Dela
Fler nyheter i Dryck
Första sommaren med gårdsförsäljning: ”Över all förväntan”
Sedan 1 juni är det tillåtet med gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker i Sverige, under vissa och ganska strikta villkor.
– Själva besöket står i centrum och det har varit helt fantastiskt att få träffa så många glada och intresserade människor i sommar, säger Victor Dahl, vd på Kullabergs Vingård i nordvästra Skåne.
19 augusti
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.




