Matsmart lanserar eget varumärke

Matsmart lanserar Sveriges första renodlade e-handelsvarumärke inom livsmedel. Först ut under namnet By Motatos är pasta, bönor, olivolja och krossade tomater. Samtidigt lovar företaget noll svinn och inleder ett samarbete med The Hunger Project.

Matsmart är e-butiken som säljer matvaror och konsumentprodukter som riskerar att slängas. Det kan vara för att det skett en överproduktion eller att produkterna närmar sig bäst före-datum. Som första mat-e-handlare ansluter nätmathandlaren sig nu till skaran av butiker med eget varumärke. Deras nya varor kommer att gå under namnet By Motatos och ska dels komplettera det räddade sortimentet, dels ska varumärket bidra till mer hållbara matsystem.

– I dag kastas eller förstörs en tredjedel av all mat som produceras, någonstans längs vägen från åker till kompostkärl. Med det här varumärket vill vi göra rätt från början. Steg 1A i det arbetet handlar om att producera hållbar, bra mat som inte blir svinn någonstans längs vår del av värdekedjan. Dessutom vill vi även redan från start att det här varumärket ska bidra till samhället. Därför har vi inlett ett strategiskt samarbete med organisationen The Hunger Project, förklarar Sofia Syrén, CMO för Matsmart.

Matsmart utlovar att en procent av vinsten från By Motatos, eller minst 100 000 SEK per år, ska gå till den internationella organisationen Hunger Project. By Motatos ska säljas i alla länder där Matsmart finns och ska fungera som ett komplement till e-handelns övriga sortiment. Med detta hoppas Matsmart att varumärket både ska bidra till merförsäljning och att e-handeln kan ta hand om ännu mer mat som behöver räddas.

Hunger Project är en internationell organisation som jobbar med insatser för att avskaffa hunger och fattigdom i världen.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.