Matsmart + foodora = mer räddade livsmedel

Nu slår sig foodora och Matsmart ihop i ett samarbete som ska minska matsvinnet genom foodoras egna dagligvarubutiker – foodora market.

Förra året räddade Matsmarts svenska kunder 8 500 ton mat och konsumentprodukter från att slängas. Den digitala handeln växer kraftigt och prognosen är att mängden räddade livsmedel kommer att öka i år.

foodora markets och Matsmart samarbete innebär snabba leveranser till foodoras urbana kunder, vilket kommer att bidra till ökningen.

– Det ska bli väldigt spännande att se hur vi kan utveckla det här samarbetet med foodora markets. Vi har det senaste året fått väldigt många nya kunder i storstäderna och vi ser att konsumenternas intresse för hållbar digital handel ökar stadigt. Vi hoppas att kunderna kommer uppskatta konceptet med supersmidiga leveranser av räddade varor, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef Matsmart.

– Vi har en tydlig strategi av miljövänliga transporter – prioritera cyklar, el-scootrar, omställning till elbilar och robotar som Doora samt ser nu även över miljöarbetet i butiksledet. Jag är övertygad om att vi tillsammans med Matsmart kan göra en positiv skillnad runt om i hela Sverige, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.