Nu kan affären sälja öl av eget brödsvinn

Nu ska företaget Brave Brew brygga öl på brödsvinn. Under varumärket Crumbs lanserar de en ny cirkulär tjänst där överblivet butiksbakat bröd samlas in och bryggs lokalt till öl, som sedan säljs i den aktuella butiken.

Det skrivs ständigt om att vi slänger alltför stora mängder fullt ätbar mat. Enligt Naturvårdsverket uppgår matsvinnet till cirka 45 kilo per person och år, och enligt en undersökning av Willys toppar mjukt bröd hushållens svinnlista. Forskare vid Högskolan i Borås har kommit fram till att den totala mängden brödsvinn i Sverige är 80 400 ton bröd per år.

Brave Brew startades sommaren 2020 med mål att hitta nya kommersiella modeller för att minska brödsvinnet. Under varumärket Crumbs brygger de öl från överblivet bröd. I april lanserar de tjänsten ”circularity-as-a-service”– en tjänst där de samlar in överblivet butiksbakat bröd som de sedan transporterar till lokala hantverksbryggerier (Värmdö Bryggeri och Fjäderholmarnas Bryggeri). Det lokalproducerade ölet säljs sedan i den aktuella butiken.

– Det inte är brödölet i sig som är lösningen utan den systemförändring vi försöker driva parallellt. Det kommer att krävas små lokala aktörer för att bygga lokala cirkulära system, system som kommer att vara en viktig del av lösningarna på matsvinnsproblemet. Vi tycker det är fantastiskt att butiker nu börjar engagera sig i detta, säger Niclas Tunebro, en av Crumbs grundare.

Det är inte helt nytt att tillverka öl av bröd, det har förekommit som ett inslag hos andra bryggerier. Men Crumbs satsar enbart på brödöl och startade med syftet att minska brödsvinnet. I dag producerar Crumbs fyra olika produkter som framför allt säljs i dagligvaruhandeln, men också på utvalda restauranger. Än så länge finns de bara i Stockholm med omnejd.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.