Ny e-tjänst ska göra livet som företagare lättare

När Livsmedelsverket byter ut ett 20-tal blanketter mot e-tjänster blir kontakten mellan livsmedelsföretag och myndigheten smidigare. Förhoppningen är även att det kan leda till att nya produkter snabbare kommer ut på den svenska marknaden.

Nu byter Livsmedelsverket ut ett 20-tal blanketter mot e-tjänster. Det innebär att kontakten mellan livsmedelsföretag och myndigheten blir enklare – och kan bland annat leda till att nya produkter snabbare kommer ut på den svenska marknaden.
Digitaliseringen ska förenkla det administrativa arbetet för livsmedelsföretagare men även för handläggare på Livsmedelsverket.
– Vi räknar med att de nya tjänsterna ska vinna tid och förenkla för företag och myndigheter. De företag som fått testa tjänsterna i förväg har varit nöjda och tror bland annat att det kommer att gå fortare att lansera nya produkter på den svenska marknaden, säger Ellen Edgren, tillförordnad chef för enheten för livsmedelshygien.
I den första omgången finns möjlighet för företag att digitalt anmäla att de tänker tillverka eller sälja någon av livsmedelskategorierna:

  • viss tillskottsnäring
  • modersmjölksersättning
  • livsmedel för speciella medicinska ändamål
  • ”fri-från” livsmedel
  • komplett kostersättning för viktkontroll

Senare under 2023 kommer fler e-tjänster som ska underlätta hanteringen för företag och myndigheter:

  • Exportansökan om särskild kontroll till vissa länder
  • Exportansökan till ny marknad
  • Exportansökan för export av livsmedelsprodukter till Kina
  • Tillverkning av skyddad beteckning
  • Handelsbeteckning på fiskeri- och vattenbruksprodukter
  • Märkning av ägg med id-nummer
  • Undantag när det gäller märkning av ägg
  • Registreringshandling för levande musslor
  • Användning av konventionella ingredienser i ekologiska produkter

 

 

Dela

Fler nyheter i Livsmedelssäkerhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.